Försvaret - en politisk lekstuga

Inlägg #1: Postat: 2008-05-21 08:55:00
AlfVerner
Hur som helst tycker jag att försvaret blivit för tekniskt och mer ingår i en exportindustri än en försvarsmakt. "Försvaret" som en bärare av samhällskontraktet är HELT försummat, vilket borde vara den viktigaste uppgiften. MORALEN är överlägsen tekniken och den är på väg att lösas upp i vandringen mot värnpliktens avskaffande.
Inlägg #2: Postat: 2008-05-21 08:59:00
AlfVerner
Sen minskar motivet att "försvara landet" för varje avdemokratiserad del i samhällskroppen. Fler och fler hämtar sitt skydd och sin trygghet UTANFÖR samhället, maffian har sina egna poliser, företagare har sin egen armé, privata försäkringar etc. Intresset för en "nationell samling" minskar för varje dag och vi närmar oss USA, där underklassen skickas ut till infanterierna som kanonmat.
Inlägg #3: Postat: 2008-05-21 09:04:00
AlfVerner
Jag är för allmän värnplikt utan någon som helst dagersättning mer än mat och bröd. 1 års allmän värnplikt där gossarna ska kunna användas för kollektiva gärningar och där man MED TVÅNG träffas över klassgränserna. Det har varit/är ett extremt privilegium att bo i Sverige som tekniskt och socialt varit absolut världsledande. Tyvärr är projektet i upplösning, vilket naturligtvis också spiller över på "försvaret".
Inlägg #4: Postat: 2008-05-21 09:12:00
Jocke S
Jag är för allmän värnplikt, ½ år eller lite längre, om den omfattar båda könen, och ger stora möjligheter till civil vapenfrivärnplikt. Där finns behov. Viss ersättning måste förstås utgå, folk har bostad, fritidsintressen och andra behov osv. Ingen föråldrad straffkommendering tack!
Inlägg #5: Postat: 2008-05-21 09:14:00
Jocke S
Här är mitt förslag Alf, med lite tankar om kön, politik och våld inblandade:

Länk: sourze.se
Inlägg #6: Postat: 2008-05-21 10:12:00
Lars Nilsson
3/ Och jag inbillade mig att bröd också var mat.
Inlägg #7: Postat: 2008-05-21 10:50:00
ArHo
AlfV Din tänkvärda kommentar//citat// 1 års allmän värnplikt där gossarna ska kunna användas för kollektiva gärningar och där man MED TVÅNG träffas över klassgränserna// är inte så dum, Hur många fattiga umgås stadigt med rika män eller kvinnor? Detta förhållandet är nog så sällsynt, även om det finns undantag som bekräftar regeln.
Inlägg #8: Postat: 2008-05-21 12:17:00
Per W
3: vadå "över klassgränserna". Överklassen gick ju på Karlberg eller blev fänrikar eller gjorde 15 månader och blev underbefäl.
Inlägg #9: Postat: 2008-05-21 13:35:00
AlfVerner
6>Korrekt, jag visste att du skulle haka på rätt sak. 8>Rätt, en kortfattad version. Min tanke handlar om att träffas under samma umbäranden, att de framtida samhällspositionerna mer ska handla om funktion än position, att direktören lär sig betydelsen av städning etc.
Inlägg #10: Postat: 2008-05-21 13:36:00
AlfVerner
8>Det du beskriver är den redan etablerade överklassen...den ska avslutas helt och hållet. Vi har ingen nytta av rikedom utan demokratisk förankring.
Inlägg #11: Postat: 2008-05-21 15:08:00
CMO
7/ Konceptet påminner om Kinas kulturevolution.
Inlägg #12: Postat: 2008-05-21 15:14:00
CMO
Borde gå att åstadkomma samma effekt billigare och effektivare a la Clockwork orange.
Inlägg #13: Postat: 2008-05-21 22:03:00
AlfVerner
11>Förstår man inte försvarets huvudsakliga uppgift i samhällsbygget, där moral slår teknik, så har man missat den avgörande poängen. Inga pengar i världen kan ersätta samhällskontraktets upplösning.
Inlägg #14: Postat: 2008-05-21 22:06:00
AlfVerner
12>A Clockwork orange representerar "det onda" - det är detta samhället just nu står inför att hantera. Vi har redan odlat rötan genom otillräckliga resurser till den demokratiska skolan och splittring genom de avdemokratiserade skolorna. Människovärdet STÖRTDYKER, inte som ett resultat utav färre poliser, utan usla samhällsbyggare.
Inlägg #15: Postat: 2008-05-21 22:59:00
CMO
14/ Hur har du mätt människovärdet? I vilken enhet? Hur har det förändrats sen 1950?
Inlägg #16: Postat: 2008-05-22 09:28:00
Inger Olsson
15 Bra fråga. Hur definierar du själv "människovärdet"? 1 Vad grundar det sig på? 2 Vad inkluderar i detta 2 Vem bestämmer vad/hur detta "värde" ska sättas. Och hur värderar vi sen utfallet...
Tja... Finns många faktorer o en här: Frivilliga ensamhushåll. Ändå högt antal ofrivilligt ensamma... Stor frihet att värna om, eller hur?
Inlägg #17: Postat: 2008-05-22 09:47:00
Jocke S
"Människovärdet" kan väl definieras från två sätt: Ett teoretiskt och ett praktiskt. Det teoretiska är det som uttryckes i satsen "Människors lika värde."

I praktiken gäller något helt annat. Människovärdet varierar närmast gigantiskt, både ekonomiskt och på andra sätt, särskilt globalt sett.
Inlägg #18: Postat: 2008-05-22 14:16:00
CMO
17/ Helt hopplöst Jocke. Om du inte börjar med att definiera det så blir det endast en floskel. När AlfV säger att "Människovärdet STÖRTDYKER" säger det oss något om hans mentala tillstånd men inget om samhället.
Inlägg #19: Postat: 2008-05-22 15:51:00
Jocke S
? Jag bara påpekar att allt prat om människors lika värde stämmer bara i teorin. Men det är ändå den vi varje gång måste utgå ifrån. Mitt inlägg var alltså bara en filosofisk eller logisk eller humanistisk ståndpunkt eller nåt och ett påpekande, inget annat. Jag hade alltså inga ambitioner att fördjupa mig i vad människovärde är i sig.
Inlägg #20: Postat: 2008-05-23 00:29:00
ArHo
Har ni tänkt på, all smörja som det dryftas om,på detta forum, som innehåller hur mycket lögner som helst i brist på bättre vetande! Allra helst om det gäller direkta politiska frågor,så förhåller det sig på det sättet! Den där triumfen som en del tror sig vunnit i politiska frågor kan han spola ner någonstans! För läsekretsen lär skratta ut oss ofta och länge, enligt vad man får höra av vänner och bekanta
Laddar...