|
Inlägg #1: Postat: 2008-02-25 16:51:00
|
|
Ramona Fransson |
Men idag verkar det som om fler "icke i utseende svensk" blir utfrågade och oftare arga över det! Vilket är trist i båda avseenden. För det är inte ALLTID människor som frågar har onda avsikter, utan helt enkelt är nyfikna!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-02-25 16:52:00
|
|
Ramona Fransson |
Jag tycker nog att om det DU skriver var rätt;
Jag glömde ordet DU
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-02-25 20:20:00
|
|
Janne B |
Den här typen av frågor är i de flesta fall positiva.Infödda svenskar har alltid frågat varandra varifrån i landet de kommer. Vilken dialekt har du? Vad jobbade dina föräldrar med? Det är tystnad och likgiltighet som är problemet. Inte intresset för din person? Får du en fråga så är du någon. Vara Nobody är hemskt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-02-26 22:43:00
|
|
Pia K |
.........kanske skulle samma fråga kunna komma till mig i Albanien? Säkert bara en inledning till ett samtal.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-02-27 08:33:00
|
|
Inger Olsson |
Pia K: Jag skakar på huvudet hur naiva svenskar kan vara. I Albanien råder anarkism o skulle polis där tilltala dig så vore det av ytterst obehagliga skäl. Inte ens frivilligorganisationer som arbetar mot barnprostitution kan verka i det landet...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-02-27 08:45:00
|
|
Inger Olsson |
Jag skulle däremot våga skriva under på att vi svenskar, uppväxta med attityder o därmed värderingar i en lång demokratiseringsprocess - vilket även påverkat lagstiftningen! - tänker nog "annorlunda" i just denna händelse som S O berättar här om.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-02-27 08:46:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ Om han har postraumatiska minnen i förh. till hans egna e r f a r e n h e t e r i sitt hemland - är det eg. inte så "konstigt" att han reagerar så starkt som han gör. Det är alltså inte det som är svårt att förstå, men det är något annat som upprör svensken? Barnet! Vi vill skydda barnet från våra egna svåra upplevelser. Om det sen är möjligt i alla situationer, tror jag inte på då barn bara ÄR. Uppfattar inte vi att Shqiptar Oseku utsätter sitt barn för onödigt psykiskt våld?
|
| |