Undvik att bli en Mr Nobody efter pensioneringen

Inlägg #1: Postat: 2008-02-17 10:11:00
Anna Drangel
I Sverige sitter människans identitet i jobbet och inte i själen. Det gör att arbetslösa och pensionärer lätt hamnar i utanförskapet. Om det viktigaste i livet är vilket jobb du har är det lätt att förstå att du efter pension inte är "någon" längre. Att "göra rätt för sig", dvs arbeta, tror jag är den starkast lysaste ledstjärnan för oss svenskar.
Inlägg #2: Postat: 2008-02-17 10:14:00
Anna Drangel
Men om samhället faktiskt ser ut som det gör, dvs det kommer alltid finnas en grupp arbetslösa, liksom det alltid kommer finnas pensionärer, är det viktigt att dessa inte stämplas nobodys.
De flesta människor bidrar med något bara genom att finnas till.
Inlägg #3: Postat: 2008-02-17 13:55:00
Jocke S
De flesta män har i alla tider lärt sig hur man tar hand om sig själv, inkl matlagning. I lumpen, sitt rörliga yrkesliv osv. Finns undantag förstås, men numera sprids gärna myter om mäns påstådda oförmåga. Däremot såg jag för några år sedan en notis om att unga kvinnor blivit allt sämre på att laga mat! Utan någon direkt jämförelse med män. När det gäller det sociala kan nog äldre män ha det svårare.
Inlägg #4: Postat: 2008-02-17 16:13:00
Janne B
Varmt tack Anna D och Jocke för dessa kommentarer. Muntligen hart man nu sagt mig att äldre män vet allt mer om hushåll, de tillhör nu en generation som skött barn mm. De har ofta varit gifta med yrkeskvinnor som inte sett matlagning som det viktigaste i livet. Så här är trenden säger några som ringt. Högst sannolikt.
Inlägg #5: Postat: 2008-02-17 16:14:00
Janne B
Efter att ha skrivit om käringar och män så återkommer jag nog på ett näraliggande tema...
Inlägg #6: Postat: 2008-02-17 20:46:00
Jocke S
Apropå: "Vägen till mannens hjärta går genom magen." Detta gamla fina uttryck verkar helt bortglömt, icke PK förstås! Men vägen till kvinnans hjärta då? Att döma av media ibland så går den genom diskbänken...Men hjärta är som bekant även smärta, och här kommer problemet! Diskbänkens höjd!
Inlägg #7: Postat: 2008-02-17 20:52:00
Jocke S
De flesta bostäder är förstås byggda före 1970 sådär. Och hyresvärdar byter inte kök i brådrasket, kostar i hyra också. Det innebär att diskbänkshöjden 85 t.ex. är anpassad dels för kortare generationer, dels antagligen för kvinnor. T.o.m. en medellång man över medelåldern är hopplöst för lång. Det blir jobbigt för ryggen! Det här är inget skitproblem, utan ett hälsoproblem. Men nu skall jag kolla den rostfria insatsen som finns i en känd lågprisaffär!
Inlägg #8: Postat: 2008-02-17 23:05:00
Anna Drangel
Jocke: När det gäller vad som gäller för vägen till kvinnans hjärta tror jag många tjejer också gillar att ha en kille som är duktig på att laga mat. Det skadar inte om han har lite organisationsförmåga också...Jag är förresten också lång och tycker det är asjobbigt med låga diskbänkar.
Inlägg #9: Postat: 2008-02-18 01:15:00
Janne B
Jag har sett att det finns praktiskt folk som diskar i en plastbalja PÅ diskbänken...det hjälper mycket. Men den ska vara lätt at ta fram och ställa undan...
Laddar...