|
Inlägg #1: Postat: 2001-10-04 16:31:00
|
|
Per |
Skulle Sourze göra det, skulle du ej få skriva något.
Bertrams
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-10-04 16:35:00
|
|
Jens |
Ja du sakfakta. Israel och Turkiet är
de näst största militärmakterna till följd
av Usas militära och finansiella stöd. Stor behöver
inte nödvändigtvis vara stort land!
Det som skedde i Kuwait kan du ju undersöka
själv. Irak gjorde fel men varför ingrep USA? det var det
jag ville komma till.
Annars håller jag nog med Per i övrigt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-10-04 19:03:00
|
|
Bertram |
Vad är då stor? I fråga om antal soldater torde Kina, Indien och Ryssland ha fler än såväl Israel som Turkiet. I slagkraft borde även Storbritannien, Frankrike och Pakistan ha större sådan då de förfogar över kärnvapen. När det gäller krigsmaktsbudget är det svårt att säga. Däremot är det inte alls omöjligt att i alla fall Israel satsar mest på det militära per capita. Gimme some numbers.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-10-04 19:03:00
|
|
Bertram |
Varför USA och många andra länder ingrep i Kuweit spelar väl mindre roll. Det viktiga var väl att ockupationsmakten fördrevs? Kanske borde liknande aktioner t.o.m. göras oftare.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-10-04 23:31:00
|
|
Jens |
Vet inte om jag håller med dig. Israels och Turkiets militärmakt är stora i benämningen högteknologi och resurser. i antal soldater e dom nog inte så stora. Kuwait nja något måste ju hända men USA nej tack i så fall FN kanske.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2001-10-05 07:56:00
|
|
Jörgen G |
I fallet Kuwait så var det väl i princip hela världen Ryssland-Europa-USA-de flesta arabstater mm som i just FN tog ett gemensamt beslut att driva ut Irak ur Kuwait?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2001-10-05 08:58:00
|
|
Bertram |
Otroligt! DET VAR JU EN AKTION, SANKTIONERAD AV FN, DÄR FLERA LÄNDER DELTOG SOM GICK IN I KUWEIT!!!! Långt ifrån bara USA. Snälla Jens, kolla fakta innan du skriver något.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2001-10-05 11:43:00
|
|
Erik |
Bertram, vill du att Sourze censurerar alla åsikter som du inte ställer dig bakom?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2001-10-06 11:29:00
|
|
Jens |
japp misstag här. jag menar inte att det var fela att stävja Irak men det är fela att sanktionera landet när barn och oskyldiga dör var dag och han man vill åt dricker camel likör i sitt palats.
|
| |