100 bästa låtarna genom tiderna

Inlägg #1: Postat: 2007-11-19 23:02:00
Lars Nilsson
Rockmusik är bland de bästa som finns. Det slår tom självbefläckelse, som Mikael Niemi, så riktigt påpekar i sin bok "Populärmusik från Vittula".
Inlägg #2: Postat: 2007-11-19 23:09:00
peter_
ZZTop: "First Album", "Rio Grande Mud", "Tres Hombres", "Deguello", "Fandango", "El Loco". Några julklappstips!
Inlägg #3: Postat: 2007-11-19 23:19:00
Leif-Arne
2 Min herre är inne på boggierock spåret ser jag. Men när vi ändå rör oss i de trakterna så varför inte SRV eller bb´s Faboulus T:birds. Albert King som både Jimi H. och SRV satte högst av guitarister.
Inlägg #4: Postat: 2007-11-19 23:53:00
peter_
Jodå, SRV var en gudabenådad gitarrist. Jag kämpade ett tag med att försöka lära mig "Testify" Länk: youtube.com men gav upp efter ca en 3:e del.
Inlägg #5: Postat: 2007-11-19 23:53:00
peter_
Jag hade det oerhörda privilegiet att ha en annan riktig gitarrfantom som lärare: Rumänen Ion Olteanu. Det hjälpte dock inte. Det var dock oförglömliga lektioner där Ion spelade vad som helst på sin Strata och Marshall förstärkare, mättat med passion och briljans. Jag försökte härma så gott jag kunde, men det gick väl sådär. Jag har en länk där du kan kolla in Ion Olteanu om du vill:Länk: youtube.com
Inlägg #6: Postat: 2007-11-20 00:03:00
peter_
PÅ tal om Ion så har han spelat lite med Wasa Express. Han spelar bla gitarr på en häftig låt "Gate to Lohengrin" på skivan "Psychedelic Jazz Trance". Åke Ericsson har ö en websida www.wasaexpress.com full med Jazz Rock och Fusion, vilket väl var det som fascinerade mig mest. Kolla in under "Fusion rarities". En riktig guldgruva för den som lyssnade åtminstone lite på Jazz Rock på 70-talet. Lyssna exvis på Bjarne Roupes häftiga spel på Egbas låt "La Firmeza".
Laddar...