Inlägg #1: Postat: 2007-11-18 10:39:00
|
Inger Olsson |
Sen a-kassa: Här finns möjligheter att fuska. Men det beror på att a-kassan - till skillnad från t ex Norge, är "underavd." till facket. Alltså kan det skilja sig från a-kassa till a-kassa när det gäller bedömningar och kontroller. Och tro mig, det gör det!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-11-18 10:43:00
|
Inger Olsson |
Jag skulle önska att arbetslöshetsersättningen tog statlig myndighet hand om - än som sker nu.Sen är a-kasseregler mycket luddiga, jmf med försäkringskassans, skatteverkets information. De går idag att tänja på. Paragraferna hänger heller inte med sin tid.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-11-18 10:43:00
|
Inger Olsson |
Skatten tror jag folk fifflar mest med. Både skatteflykt laglig och skattefusk. Skattemyndigheten har blivit en "social inrättning". Det är viktigare att tjänstemannen där har s k "social kompetens" än att jaga skattefuskare ;-, Hur lätt som helst att starta företag idag och mycket lite kontroll. Om att betala skatter och starta företag - lär det vara tuffare i bl a USA.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-11-18 10:48:00
|
Inger Olsson |
Sen journalister: Gratis mat o dryck har ju alltid ansetts som "normalt" för de journalister som bedriver en viss typ av journalistik. Det är ju inte journalisten som kräver det, men skulle det anses "fint" om den nekade till, Hm, maten o spriten?
Problemet är kanske om man skriver om en människa, oavsett titel, så blir det alltid svårt för en journalist att skriva "negativt" ju tätare kontakten är. Även journalisten är människa. Dock ska den hålla på sin yttersta uppgift: skriva sanningen....
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-11-18 10:52:00
|
Inger Olsson |
Till skillnad från dig tror jag att det påverkar oss alla hur våra valda politiker, journalister, folk inom näringslivet beter sig. Det bygger jag på att om vi i n t e förstår lagar o regler, v a r f ö r de finns, utan de i praktiken blir meningslösa, riskerar den etiska samhällsgrunden att falla samman.
|
|