BNP - ett uselt mått på välmående

Inlägg #1: Postat: 2007-11-14 21:59:00
Jocke S
Om "vi alla köper solcellsdrivna bilar" blir det nog för många bilar på lång sikt. På kort sikt vore det väl bättre att byta från vanliga bilar, fast tekniken är ju inte färdig.
Inlägg #2: Postat: 2007-11-14 22:19:00
Janne B
Teknik blir väl aldrig färdig? Just nu har tekniken i bilar nått en viss punkt. Men den finns i få bilar. En förenklad Toyota Prius borde massproduceras.Med solceller på taket.
Inlägg #3: Postat: 2007-11-14 22:22:00
Janne B
Jätteproblemet är ju flygplanen där det är svårt att ens tänka sig alternativa bränslen. Jag hörde prat om detta i P1 i går - de verkade helt uppgivna. Slöseriet och förgiftningen i flyget har så enorma proportioner att många tycker att det inte ens är ide att förbättra bilarna etc...
Inlägg #4: Postat: 2007-11-14 22:41:00
Jocke S
2 Jag menar att det inte finns seriproduktion av personbilar som går på solkraft. Däremot har de ju sedan flera år en tävling tvärs över Australien med solcellsdrivna lätta bilar. 90 knutar i snitt!
Inlägg #5: Postat: 2007-11-15 04:05:00
CMO
Suck! BNP ökar inte av trafikolyckor eller av att vi köper "solcellsdrivna bilar". BNP ökar om vi producerar varor och tjänster som har ett högre värde än föregående mätperiod. Solcellsdrivna bilar tror jag inte på utom i det fall solcellerna är stationära och används för att producera ström som sen laddar batterierna i en elbil.
Inlägg #6: Postat: 2007-11-15 04:06:00
CMO
Möjligen solceller som driver luftkonditioneringen då...
Inlägg #7: Postat: 2007-11-15 09:28:00
Janne B
4 Jocke/ Kan dessa tävlingar i ett hett ökenlandskap ha ngn som helst betydelse för riktig bilism på annat håll??? Är inte detta en akademisk lek?
Inlägg #8: Postat: 2007-11-15 09:29:00
Janne B
6 CMO/ Ja den kombinationen före faller självfallen. Starta en fabrik på det temat CMO!
Inlägg #9: Postat: 2007-11-15 10:05:00
Jocke S
Solcellsbilar nämns väl inte som en relistisk väg för framtiden? Men det påskyndar säkert intresset och utvecklingen av solceller, som kan användas till mycket. En hel bostadsektor i USA skall visst introducera solceller i stor skala på hus. CMO vet kanske vad det gäller? Och visst är det ett härligt alternativ till alla dessa enormt slösiga bilrallyn!
Inlägg #10: Postat: 2007-11-18 23:50:00
Scooby
Hm igen. Många reaktioner när det enda jag ville ha fram är att det, åtminstone i teorin, inte finns ett motsatsförhållande mellan tillväxt och miljö. Tillväxt kan fyllas med "vad som helst". Jag trodde det var Wetterstrands uppgift att se till att detta "vad som helst" är miljövänligt.
Inlägg #11: Postat: 2007-11-19 00:22:00
Uno Hansson
Citat: "... hoppas jag läsaren tar sig en funderare på vad gott den heliga tillväxten verkligen för med sig... alla talar om tillväxt utan att tänka ... är en av de stora gåtorna inom nationalekonomin... att ekonomer ofta talar om tillväxt i
BNP förklarar varför alla lekmän ... också gör det. Det är dock oklart varför vi skulle få det bättre bara för att vi totalt sett kan spendera mer pengar, något som kanske
tillväxtförespråkarna bör fundera på...
Inlägg #12: Postat: 2007-11-19 00:24:00
Uno Hansson
... I själva verket är det så att ... det som BNP sägs mäta, inte har något som helst att göra med vad som verkligen produceras. För vad man får för en given summa pengar är helt avhängigt av priserna. Ett av de högsta tillväxttalen i historien torde ha infallit i Tyskland 1923 då mängden pengar som spenderades ökade tusentals gånger om.
En ökad nominell efterfrågan dvs ökad BNP är varken ett tillräckligt eller ens ett nödvändigt villkor för ökad real efterfrågan...
Inlägg #13: Postat: 2007-11-19 00:25:00
Uno Hansson
... Därmed borde vi egentligen kunna utesluta tillväxt i BNP ur diskussionen. Ett nödvändigt och tillräckligt villkor för en ökad real efterfrågan är alltså ett ökat utbud av varor och tjänster - med andra ord en växande produktion. Tillväxt kan till och med vara ett hinder för framåtskridande och ökad real efterfrågan genom att det ger möjligheter till att komma över pengar utan föregående produktion...
Inlägg #14: Postat: 2007-11-19 00:26:00
Uno Hansson
... Personligen instämmer jag mer i orden att man ”ska titta närmare på tillväxtens innehåll och
fokusera på vad som produceras och konsumeras, och om livskvaliteten ökar”. Orden kommer
från Miljöpartiets partiprogram och de verkar faktiskt ha insett det meningslösa i att vi totalt
sett hela tiden tjänar och spenderar mer pengar..." Länk: rcbjcom.rawliving.se
Inlägg #15: Postat: 2007-11-19 23:26:00
Scooby
Svar12.Vad menar du? BNP mäts både i löpande som fasta priser. Det senare för att mäta volym rensat för prisökningar.
Laddar...