Inlägg #1: Postat: 2007-11-09 16:01:00
|
Jocke S |
Här är en alldeles utmärkt artikel för den som är intresserad av hela komplexet med kön, religion, ras och kultur. Jag själv, som ändå rest en del i muslimska länder, såg plötligt en annan värld öppna sig bakom de dimslöjor som vår egen kultur lägger på oss.
Detta, mina vänner, är sourze när det är som bäst!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-11-09 17:27:00
|
Banestyrelsen |
Tack för de fina orden. Detta är en omredigering av en uppsats jag skrev på universitetet efter en resa till Iran i februari, en vändpunkt i mitt liv. Hade dock hoppats på fler kommentarer... /VJ
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-11-09 17:51:00
|
Janne B |
Banestyrelsen/ Ett litet tips. När du anser att du har mer att säga i detta ämne så plocka fram denna artikel och anknyt dina nya inlägg hit....Det är inte fult utan rätt. Det är långa stycke slumpen som avgör hur många kommentarer man får----för att inte tala om stjärnorna.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-11-09 17:58:00
|
El Guatusi |
Applåd! Hijabproblematiken är knepig... I Iran har man lyckats tänja på begreppet ordentligt och "slöjan" har blivit en vacker sjal som glider en halv centimeter uppåt varje år och numera visas hårlockar ganska allmänt.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-11-09 17:58:00
|
peter_ |
2. Artikeln är mycket välskriven och intelligent. Bland de bästa jag läst här på sourze. Jag känner dock inte för att ge mig in i en diskussion om detta just nu.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-11-09 18:00:00
|
El Guatusi |
I arabvärlden är det annorlunda, då det för kvinnans/flickans del handlar om att kunna bli gift en fråga som följer dem sedan 10-årsåldern ungefär. Männen gillar kvinnor som klär sig västerländskt, men när det gäller att hitta ett rekorderligt fruntimmer att gifta sig med blir hijab helt plötslig ett viktigt argument.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-11-09 18:03:00
|
El Guatusi |
Iran är - regimen till trots - oerhört västinfluerat o sekulariserat medan arabernas dress code - oftast - dikteras av verklig tro. Men varje land har sin tradition och de trista grådaskiga skynken kvinnor går omkring i i vissa länder blir i andra till sprakande kromatiska explosioner.
|
|