Moderat vill jag vara

Inlägg #1: Postat: 2007-10-28 14:02:00
Janne B
Prästerna gick runt en gång om året och räknade tillkomna barn. Begreppet äktenskap kom nog in sent i lagstiftningen verkar det som när jag går på SÖK. Låter det inte lite tyska,du som kan språk Sunny.
Inlägg #2: Postat: 2007-10-28 14:06:00
Janne B
Ingen kyrka eller annan rörelse har ju kunnat ändra på de biologiska förutsättningarna för parbildning. Lagstiftningen har väl också måst anpassa sig till verkligheten. Detta tydligast efter krig då det varit stort kvinnoöverskott och de få friska männen eftertraktade.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-28 14:09:00
Janne B
Mina föräldrar berättade att då de var unga förekom det att unga gifta par inte bodde ihop, det hade inte gått att ordna praktiskt. De undvek att skaffa barn, i väntan på att de gamla, skulle lämna rum efter sig. "Undantagsstugor" byggdes för att få de gamla ur gården så att parbildning kunde ske osv.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-28 14:12:00
Jocke S
Tänker Missionskyrkan införa homoäktenskap Janne?
Inlägg #5: Postat: 2007-10-28 14:26:00
Janne B
Missionskyrkan är en maktlös frikyrka som inte kan införa något för andra. Det är bra. De lokala församlingarna styr sig själva, även teologiskt. Det betyder att det finns olika uppfattningar i denna fråga på olika håll. Men det finns en klar medvetenhet om att det finns homos i församlingarna. Jag skulle tro att det finns mellan 5-10 öppet homosexuella anställda pastorer. De har vunnit en församlings förtroende och fått pastorsjobb!
Inlägg #6: Postat: 2007-10-28 14:29:00
Janne B
I nästan alla frikyrkor är det en stark övervikt för kvinnor,ofta ensamstående. Hur har de löst sina sexuella behov? Efter bästa förstånd och förmåga som det verkar.Jag har aldrig hört talas om att en församlingsstyrelse snokat i detta!
Inlägg #7: Postat: 2007-10-28 14:49:00
Leif-Arne
5 Detta är ju den enda rimliga lösningen Janne, att staten handhar de legala delarna av äktenskapsbildning, själfallet ickediskriminerande dvs könsneutral. De teologiska sidorna av äktenskapet blir sedan upp till enskilda församlingar att utforma. Egentligen märkligt att Sv kyrkan fortfarande håller sina medlemmar geografiskt "livegna".
Inlägg #8: Postat: 2007-10-28 15:01:00
Janne B
Livegna, ja nästan . I Trollhättan och på många andra håll så kan två troende familjer som bor på var sin sida om en enkel gata höra till olika församlingar.Det kan vara väldigt olika långt till deras kyrkor. De kan givetvis gå vart de vill, men byta församling går ej, om du inte flyttar på kroppen ;- Två grannflickor ska gå åt vart sitt håll för konfa-läsning osv.
Inlägg #9: Postat: 2007-10-28 15:03:00
Janne B
Min Missionskyrka m fl drev på hårt före år 2000 att detta måste fixas till inför den stora reformen då. Men tji. Detta innebär givetvis ibland samarbetssvårigheter.
Inlägg #10: Postat: 2007-10-28 15:07:00
Leif-Arne
8 En period var det två präster vilka hörde till den "högkyrkliga" sorten i den församling jag tillhör. Då dottern skulle konfirmeras , samtidigt som hon ogillade en del av deras ställningstaganden, fick hon gå hos en präst i Kalmar av liberalare sort.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-28 15:09:00
Janne B
De berömda "pastorerna" i Knutby blev ju fråntagna vigselrätten. Men det var ju inget bekymmer för deras ungdomar for in till Rådhuset i Uppsala och ordnade Vigseln. Sen for de hem till ett hejdundrade brölopp med både knätofs o halleluja.
Inlägg #12: Postat: 2007-10-28 15:15:00
Janne B
Det finns nu ett samarbetsavtal mellan Missionskyrkan och Sv Kyrkan som innebär mycket av gemensam konfa-undervisning. Hur mt det blir beror ju av lokala viljor. Men på många håll har man hunnit så långt så att även grand finale konfirmationsakten är tillsammans. Trots att teologin egentligen är rätt olika. Det har blivit rätt avspänt. Nog 100 år sedan prästadrängarna brände missionshus ;- eller stal predikantens hästekipage.
Laddar...