Sluta håna damfotboll!

Inlägg #1: Postat: 2007-10-15 23:35:00
Daniel Wijk
Tror att det bara är lite ilska som blir till en artikel...
Inlägg #2: Postat: 2007-10-15 23:38:00
Daniel Wijk
Det trista är att vissa ser sig själva som "de enda som sett sanningen" och att alla andra är lättlurade idioter. Jag gillar inte fotboll alls, att titta på då. Det enda som är roligt att om man är ett par stycken och ser. Dock är inte damfotboll lika snabbt och fartfyllt som herrfotboll. Inte så lustigt med tanke på mäns större fysiska styrka samt antalet män som spelar fotboll.
Inlägg #3: Postat: 2007-10-15 23:41:00
Daniel Wijk
Det som var bra i artikeln var i slutet. Nej, det finns ingen som helst anledning att håna folk som sysslar med idrott pga kön.
Inlägg #4: Postat: 2007-10-15 23:47:00
Joakim Steneberg
Ja det var väl inte riktigt i början som det var bra, men en bit in vill jag minnas...Men är unga tjejer sådana nu? Backlash?
Inlägg #5: Postat: 2007-10-16 05:07:00
Banestyrelsen
0. Reagerade på samma formulering. I flera europeiska länder brändes fler män för häxeri än kvinnor. På Island avrättades bara män för häxeri. Ingenstans avrättades endast kvinnor. Häxjakten är alltså inte världens bästa exampel på historiskt kvinnoförtryck.
Inlägg #6: Postat: 2007-10-16 11:11:00
Daniel Wijk
Jag har sett tjejjer med t-shirt som har en överstruken kvinnosymbol. Kan vara feministsymbol dock. Feministerna var ju inte trevligt nog att hitta på en egen. Så länge det inte betyder att man ogillar könet "kvinna" så tycker jag väl att det är en ganska sund inställning.
Inlägg #7: Postat: 2007-10-16 11:25:00
Joakim Steneberg
Har läst en gång till. Hela artikeln är ju rätt paradoxal, kanske helt ärligt? Patriarkat javisst, men inte feminist! Skall det tittas på fotboll blir det herdito osv. Också det här med unga tjejer. Jag är för min del helt övertygad om att den svenska överdrivna extremfeminismen har satt ettermyror i huvudet inte minst på unga tjejer. Finns anledning att återkomma till detta. Tack Doris Lessing!
Inlägg #8: Postat: 2007-10-16 11:59:00
Joakim Steneberg
Som sagt var. Ettermyror. Och inte bara på dom.
Inlägg #9: Postat: 2007-10-16 15:38:00
linnbertland
"Patriarkat javisst, men inte feminist" - får jag fråga vart du hittade den tolkningen? Jag kan nämligen inte hitta den någonstans.

Jag tror ni gått miste om själva budskapet, killar. Det är inte damfotboll i sig som är mitt problem, utan det faktum att damerna ser ner på andra damer. Och det är väl detta som är paradoxalt i artikeln, att jag är en tjej som klagar på tjejer - för att de klagar på tjejer...

Ursäkta häxexemplet, fel av mig!
Inlägg #10: Postat: 2007-10-16 15:45:00
linnbertland
PS. i och med att det hittills enbart varit killar som kommenterat - och de flesta mycket riktigt förkastat sporten - så förstärker det bara min teori om att tjejerna väljer att tycka såhär för "er" skull.
Inlägg #11: Postat: 2007-10-16 16:11:00
Joakim Steneberg
På rad två skriver du ju "det är för vi lever i ett patriarkat". och fem rader ner "Snabba fakta men jag är inte feminist" Eller hur? Det blir för mig en motsättning, som jag sätter ihop för jämförelsens skull. Det är feminismen som hittat på detta att "vi lever i ett patriarkat". Men feminismen är ju en kameleont. Den är ju "jämställdhet" också. När det passar.
Inlägg #12: Postat: 2007-10-16 16:15:00
Joakim Steneberg
Annars tycker jag det är intressant. och jag har fattat just det som du tar upp. Att tjejer ser ner på tjejer. Vilket jag kommenterat i nr 7. Det verkar, ja det finns de facto, ett starkt grupptryck även mellan tjejer idag. Rätt obehaglig gängmentalitet på sina håll, i skolan osv.
Inlägg #13: Postat: 2007-10-17 22:19:00
Daniel Wijk
Lite tråkigt att det nu är "mitt" fel att vissa tjejjer tycker illa om damfotboll. Jag skiter i fotboll men många kvinnor får fan se till att skaffa sig eget ansvar för att skjuta över alla kvinnors problem på mig och andra män håller inte. Väx upp!
Laddar...