Vilka erkänner Israel som stat?

Inlägg #1: Postat: 2001-09-19 13:44:00
Fredrik Jung Abbou
Jag har oxo judiskt pabra o vet hur manga slektingar lidigt. Men det e lite si o sa med hur man ordnade med marken at staten Israel. En grundsten till hela intrigen med palestina. Har du koll pa denna problematiken?
Inlägg #2: Postat: 2001-09-19 14:32:00
Ben
II världskriget var ett krig om makt. Judar i Israel, tog de inte ett land som inte är deras?
Inlägg #3: Postat: 2001-09-19 14:40:00
Juanita
Är det inte ne drös av länder som inte alls erkänner Israel som stat? Jag vet inte en enda människa som tycker att det är rätt, jo min judiska kompis, men hon tycker att det ska delas, inte med en gräns. Så som jag har fattat det så finns det inte så mycket problem mellan unga judar och muslimer, det är en kamp mellan gubbarna.
Inlägg #4: Postat: 2001-09-19 14:42:00
Carro
man ska inte kasta sten när man sitter i glashus, det är aldrig ens fel att två träter, osv osv osv. Staten Israel uppträder inte mycket bättre än vad de anklagar palestinierna för att göra själva, och som jag ser det finns det goda skäl bakom anklagelserna att de är en ockupationsmakt. Vilka som var där först och sådana grundlösa påståenden som att "gud" har lovat oss det eller det landet är irrelevant, det som betyder mer är hur situationen såg ut 1948 och vad som har hänt sedan dess
Inlägg #5: Postat: 2001-09-19 16:15:00
zico
det hemska som hände judarna under 2 världskriget kan inte rättfärdiga dess aggressiva och rasistiska politik vi ser idag... europa köpte sig ett rent samvete på bekostnad av den oskyldiga palestinska ursprungsbefoklningen... isreal är en ockupationsmakt
Inlägg #6: Postat: 2001-09-19 21:13:00
Johanna Lehto
Mycket sakligt och bra skrivet. Israel är en fråga som är mycket kontroversiell, så även konflikten där, men har man levt i Israel får man en helt annan syn på saken. Den är dock svår att förmedla. Man måste se och uppleva det själv för att förstå.
David Ben Gurion var en beundransvärd man på många sätt.
Inlägg #7: Postat: 2001-09-19 21:37:00
sophia
Bespottade judar tränger undan araber.
Människor är människor. Alltid, på alla sidor i alla miljöer i alla tider.
Vi är människor, bra och dåliga, allihop.
Din artikel gav en efterlängtad förklaring till din avsky för muslimer, men är inget försvar för det!
Inlägg #8: Postat: 2001-09-19 23:10:00
Ben
Jag är inte en nazist, jag ville bara provocera Ramona, få henne att tänka på de hemskheter som judarna utsätter palestinerna, de metoderna påminner om gamla SS metoder.
Inlägg #9: Postat: 2001-09-19 23:53:00
Hamid Sarve
Kära Ramona! Om inte jag minns fel, finns det en FN-resolution som uppmanar Israel att lämna ockuperad mark... den är sisådär 20 år gammal nu..."Är inte FN något som borde respekteras?"...
Inlägg #10: Postat: 2001-09-20 16:21:00
mikael
Det enda intressanta i din artikel är att du är släkt med Ben Gurion. Grattis. FN fattar beslut som accepteras av den vita världen och av säkerhetsrådets permanenta medlemmar, och där är judiska lobbygrupper mycket starkare än araber. Men att 850000 människor tvingades fly från Palestina 1948 talar sitt tydliga språk - Israel är ett vansinnesprojekt. Hur kan det vara så svårt att förstå att arabvärlden protesterar?
Inlägg #11: Postat: 2001-09-22 14:01:00
Idiodos
En fråga.

Vilka invaderade "först"? Var det inte Israeler som invadera först?

Jag vill inte så någon hat eller splittring, men det verkar var en mycket svårt konfikt att lösa det här med Israel- eller Palestinakonfikten.

Varför kriga och förnedra och förfölja och anse sig vara utvalda och hämnas och skjuta med vapen och kasta stenar och bråka och anse sig ha alla rättigheter och tro på en splittrande Gud med "evig" hat?
Laddar...