|
Inlägg #1: Postat: 2007-09-05 04:41:00
|
|
Banestyrelsen |
Vem tusan hävdar att fattigdom inte är ett relativt begrepp? Och "jungfruliga trakter"? Den svårt eroderade pga överodling jorden i sub-Sahara är alltså jungfrulig och befolkningen där bör besparas västerländsk jordbruksexpertis? Områden som är obeboeliga pga tsetsesjuka och malaria är inte i behov av imperialistisk medicinsk forskning? Vad ska man göra åt den svaga legalistiska traditionen i sub-Sahara? Kopiera, tydligen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-09-05 04:41:00
|
|
Banestyrelsen |
Västerlandet har
uppfunnit/upptäckt mer och förbättrat livet för människor mer än alla andra kulturer som någonsin existerat tillsammans.
Jag vet inte vilken bland alla pseudo-vetenskapliga flummagendor du försöker avancera här, men den verkar av någon anledning ha problem med att förhålla sig till detta uppenbara faktum.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-09-05 04:41:00
|
|
Banestyrelsen |
Endast folk som inte kan sin historia hävdar att Europa är roten till alla problem i tredje världen idag. Att det inte skulle finnas några skäl till tredje världens efterblivenhet som inte har med oss européer att göra stämmer överhuvudtaget inte och skvallrar ironiskt nog om eurocentrism. Som du målar upp det levde alla icke-européer i frid, fröjd och överflöd under en permanent regnbåge innan da Gama satte segel.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-09-05 04:42:00
|
|
Banestyrelsen |
Slavhandeln dras ofta upp som exemepl på ensidig västerländsk exploatering av Afrika. Nu var det ju inte så att européer åkte till Afrika med negerhåvar; i själva verket inhandlades slavarna i hamnstäder från afrikanska slavhandlare vilket understryker problemet med att tala om "afrikaner" kontra västerlänningar. Afrikanska kungar hade sålt slavar i årtusenden, fast tidigare då med egyptier, romare och araber.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-09-05 04:43:00
|
|
Banestyrelsen |
"Afrika" gick ej tomhänt ur detta. I utbyte fick man sydamerikanska grödor m.m. som avhjälpte hungern potatis kan odlas på högre höjd än någon annan gröda, och gav alltså tillgång till ny odlingsareal i bergsområden och förbättrade levnadsstandarden, och medicin. Afrika var en integrerad del av ”the Columbian Exchange”.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-09-05 10:13:00
|
|
Janne B |
Naturligtvis skulle Afrika ha stor nytta av en del av de kunskaper som finns i Europa och dess teknik, även på jordbruksområdet. Dock inte allt. teknik kan vara förödande och kunskap har alltid varit på gott och ont. //Givetvis har afrikaner samma rätt till sjukvård och utbildning som Europas folk!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-09-05 10:15:00
|
|
Janne B |
Så sade mina fäder i Missionskyrkan och for redan 1878 och startade skolor och bedrev sjukvård i Kongo. "Har vi folkskolor så ska de ha det också". Så mina söndagsskolepengar gick till 40 skolor i det då fruktansvärda "Belgiska Kongo".
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-09-05 14:10:00
|
|
Jan Wiberg |
Att utgå från att jag inte har gått hugrig än dag, tycker jag är dumt att göra av en som inte vet något om mig. Jag har gått hungig flera dagar, jag har hungrat i veckor. Utan att ta skada. Och det är fastslaget att människor och även djur lever längre och är friskare om de har en viss undervikt. Det är också fastslaget att folkhälsan var bättre under kriget, när mat och annat var ransonerat.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-09-05 14:22:00
|
|
Jan Wiberg |
Jag har också rest i de fattigaste länder och jag vet att även i Calcuttas slum har man ett, visserligen inte avundsvärt, men ändå fungerande liv och mat för dagen.
Men min tes är att med ett ökat välstånd följer ökad miljöförstöring. Som i Kina som gått från fattigdom till att gå om USA som världens största förorenare. Och Indien följer i hälarna.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-09-05 14:31:00
|
|
CMO |
Wibergs dumhet och inbilskhet når nya, nästan episka, proportioner. Han inser naturligtvis inte att det är han själv som är kolonisternas och missionärernas sanna arvtagare när han predikar miljöreligionens evangelium för de stackars ociviliserade "infödingarna" som tror att ökat välstånd kommer att göra dem lyckliga.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-09-05 14:32:00
|
|
Jan Wiberg |
Du ser västvärldens välsignelser. Och dom finns, det går inte att förneka. Men avigsidorna, materialismen, konsumismen, frosseriet, den västerländska stöddigheten, ignoransen och oförmåga att se ur andra perspektiv har haft förödande konsekvenser. Som exvis kolononialim som berövat många nationer både suveränitet och självkänsla.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-09-05 14:42:00
|
|
Jan Wiberg |
En konsekvens av det västerländska frosseriet som nu hela planeten lider av är klimatförändringarna. Dessa orsakar ökenspridning i subsahariska Afrika översvämningar i Sydostasien och orkaner i mellanamerika. Det överdåd vi unnar oss ökar de fattiga ländernas utsatthet. I ställert för att sprida ett shoppingens evangelium bör vi tänka om.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-09-05 14:56:00
|
|
Inger-Sofia |
Här hittar jag ett tiltalande ordval till"i stället för att sprida ett shoppingens evangelium,bör vi tänka om"* JA
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-09-05 15:09:00
|
|
CMO |
Klimatförändringarna är möjligen delvis en konsekvens av användningen av fossila bränslen och inte en konsekvens av något allmänt "västerländskt frosseri". Även om vi skulle utplåna människan skulle klimatet vara föränderligt med ibland "katastrofala" följder. Wiberg påminner mest om medeltidens flagellanter eller aztekpräster som försöker blidka de vreda vädergudarna med människooffer.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-09-05 15:29:00
|
|
myrboa |
Sprida andra sorters "evangelium". Som du nu gör med andra tankar och funderingar.Rätt ellr fel kan ingen säga. Endast bemöta med egna tankar och funderingar. Ska någon propsa på hela sanningen sätts "domstolsförhandlingarna" igång för att bevisa att den adre har fel. Det behövs verkligen nytankade tankar för nytt handlande. " Endast självkännedom kan hjälpa människan att överleva" F. Schmitt A-L Liv är för mig rörelse i tanke, ord, känsla o handling.
|
| |