Måste Öland sjunka först?

Inlägg #1: Postat: 2007-08-10 07:20:00
askensten
Det mesta som bör – eller måste – göras är inte svårt. En sak, av många, som jag inte nämnt, är att vi i Sverige kan sluta köpa flaskvatten som ju transporteras långa vägar med stora utsläpp som följd.
Men att begränsa växthuseffekten skulle enligt experter kosta 1 proc av klotets samlade bruttonationalprodukt. Jag vet inte hur stor den är.
Men om vi antaratt det skulle kosta 1 proc av lönen så gör det 200 kr på 20.000. Motsvarar inte ens 1 flaska vatten om dan…
Åke
Inlägg #2: Postat: 2007-08-10 10:30:00
Joakim Steneberg
Jag har läst något liknande. Kanske det fungerar som metafor? Men kan det verkligen stämma, sådana beräkningar måste vara helt omöjliga att göra!
Och spelar det någon större roll vad det kostar? När priset för fortsatt miljödestruktiv industriell infantilism är så oändligt mycket större!
Inlägg #3: Postat: 2007-08-10 11:10:00
Joakim Steneberg
Industrin är alltså forfarande kvar på ett initialt småbarnsstadie när det gäller resurser, utsläpp och moraliska hänsyn o likn.
Men igår visades alternativ, från världens största tillverkare av heltäckningsmattor. De hade hittills minskat miljöbelastningar med nära hälften. Målet var 0 Mindre utsläpp, återvinning, naturliga limmer. Och tjänat stora pengar på det!
Så det kan säkert "löna sig", även om vår livsstil delvis måste förändras.
Laddar...