Samkönade äktenskap - Usch och fy

Inlägg #1: Postat: 2007-06-01 10:38:00
Leif-Arne
En viktig aspekt är att de framsteg som hitintills uppnåtts på jämställdhetens område gör att Sverige tillsammans med Irland har den högsta nativiteten i EU. Områden med mer konservativa familjevärderingar men modernt näringsliv har rent katastrofala siffror. Ännu finns dock mycket att göra.
Inlägg #2: Postat: 2007-06-01 11:09:00
Joakim Steneberg
Rent globalt är det inte "katastrofal" underbefolkning som jorden lider av. Irland har haft det här problemet en gång innan i historien. "Jämställdhet" igen?
Inlägg #3: Postat: 2007-06-02 09:54:00
Joakim Steneberg
Såg någon intervjun med Andreas Carlgren i går, med anledning av DN-artikeln? Imponerande, helt utan övertoner, till skillnad från denna ”ställföreträdande upprördhetsartikel” här på sourze. Carlgren, en förvånansvärt progressiv miljöminister f.ö., förstod fullt ut att det inte handlade om ”homofobi” utan om generationsvärderingar. Att vi som är äldre har en delvis annan kulturetik i sådan här frågor. Och att han respekterade det!
Inlägg #4: Postat: 2007-06-02 09:55:00
Joakim Steneberg
Man skall inte behöva tvingas att ändra sina värderingar som person i sådan här frågor. Det är en demokratisk rättighet av högre validitet än sådant som kräver politiskt korrekt anpassning enligt tidens vindar. Det ger också ofta rena bakslag. På lång sikt ändrar sig kulturen i sin egen takt. Det är skillnad med ekonomiska frågor, kriminalitet, miljö- säkerhet osv.
Artikeln här är således enligt min uppfattning en typisk, ”nu blev jag så upprörd så jag satte kaffet i vrångstrupen”-artikel.
Inlägg #5: Postat: 2007-06-02 09:55:00
Joakim Steneberg
Fast sådana kan väl ha något slags existensberättigande de också kanske…Men Carlgren är den som imponerade! Inte den här ”Hänt i veckan kolumnen”!
Inlägg #6: Postat: 2007-06-02 11:13:00
Janne B
3 Joakim/ Ja jåg det mesta. Samt reagerar som du. Han accepterade fullt ut att de presenterade sina värderingar och att de inte var homofober. Carlgren förstår att denna typ av värderingar inte går att ändra på under 10 år. Vi får inte beskylla nästan alla över 60 år för att vara homofoba. // Ett speciellt problem är att snabbt växande kyrkorna i Afrika och Sydamerika är stenhårda i dessa frågor. De vill inte acceptera "liberala" kyrkor i Europa.
Inlägg #7: Postat: 2007-06-02 11:55:00
Joakim Steneberg
6 Sydamerika? Carlgren är inte en helt ny företeelse i etablissemangets "homofoba förflutna". Jag hade en släkting som var diplomat, och homo, på 60-talet var han ambassadör just i Sydamerika, i Rio de Janeiro. Där bodde han med sin betjänt som var hans partner. Detta var förstås känt av UD och förmodligen också bland kollegorna där nere.
Idag har Manna-Reta Winberg den tjänsten. DET tycker jag är ett problem med hennes fördomsfulla mansfobier!
Inlägg #8: Postat: 2007-06-06 21:47:00
spitfire
JOAKIM STENEBERG: i framtiden kommer inte män behövas för att skapa barn. Teknologin håller redan på att skapa förutsättningar för det.
Att inställning till homoäktenskap skulle handla om en generationsfråga kan stämma, men varför ska vi låta intoleransen segra?
Inlägg #9: Postat: 2007-06-06 22:25:00
Janne B
spitfire/ fråga är om du kan vara tolerant mot dem som inte orkar byta åsikt i grundläggande frågor vart tionde år. Jag är så gott som säker på att de åsikter du har i dag kommer du inte att ha om 10 år. Du är antingen radikalare eller konservativare.
Inlägg #10: Postat: 2007-06-06 22:44:00
Joakim Steneberg
8. Det där har jag redan kommenterat i en artikel och klyschan är utsliten! Men jag kan förstå att detta scenario kanske känns attraktivt för en papegoja som försöker spotta upp sig till en "machosymbol" som ett stridsflygplan.
Laddar...