Inlägg #1: Postat: 2007-04-27 19:03:00
|
Karin Holmberg |
Men hur är det med den svårfångade karisman. Har hon erövrat den?
Som jag fattade menade Emma Johansson att silikonbröst är "smart marknadsföring" för att rent generellt attrahera det motsatta könet.
Men det är ju rätt komplext, det här, det som gör att vi dras till varandra.
Skriver mer sen. Måste iväg!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-04-28 14:07:00
|
CimEfraimsson |
Precis, jag menade rent ekonomiskt. Karisma kan du ju som bekant inte köpa.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-04-28 14:34:00
|
Henrikk |
Jag tar chansen och spinner vidare så länge. All marknadsföring handlar ju om att lansera en produkt, ett objekt. Vanlig, s.k smart marknadsföring är ju reklam i alla dess former. På TV, på bussar, utanför mataffären, i vissa musikvideos och så vidare. Karisma är ett ord med flera betydelser. Man kan vara oehört ytlig men ändå ha en strålande karisma, men om vi väljer att tolka karisman som spegeln för vårt inre så blir det subjektet som till sin natur inte behöver någon extra skjuts.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-04-28 14:34:00
|
Henrikk |
Hela spelet är väldigt kontrasterat - svart eller vitt och ingenting däremellan. Man spelar uteslutande på grundläggande, närmast djuriska, instinkter som vi alla har inom oss. Det handlar om lockelser som våra hjärnor har särskilt liten motståndskraft emot. Förutom det saknar vi referenser när det kommer till de flesta nya produkter - som i 99 av fallen är totalt onödiga dessutom.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-04-28 14:34:00
|
Henrikk |
Vi kan alltså inte veta vad som är prisvärt eftersom våra hjärnor inte kan jämföra och väga upp och ner, alltså kan det i ögonblicket förefalla helt logiskt att spendera pengar på något vi egentligen inte behöver.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-04-28 14:35:00
|
Henrikk |
Visst, i ett utomståendeperspektiv så låter det för enkelt, som om man aldrig själv skulle tillåta sig fastna i fällan. Knappast! säger jag. Vi kan vara mer eller mindre erfarna som människor men någon gång i livet så ställs vi inför en situation där vi inte förmår tänka själva. Samma strategi som ligger bakom att placera ut en tuggummiautomat, med stora runda tuggummin i kulörta färger utanför en leksaksaffär, används när man placerar en lättklädd tjej med push-up bakom en bardisk.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-04-28 14:35:00
|
Henrikk |
Om vi då återvänder till sillikonbrösten och återigen ställer frågan om det helt enkelt är smart marknadsföring eller inte, så blir det - för mig i varje fall - ganska självklart att det saknas en dimension. Kan man, som människa, objektifiera sig själv så pass fullständigt för att erövra till exemepel ekonomisk framgång eller sex, utan att någonstans riskera att slitas eller ta skada känslomässigt? Är det någonsin värt den risken i så fall?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-04-28 14:35:00
|
Henrikk |
Jag har själv försökt, naivt nog förstås, att sätta mig in i situationen för en ung tjej som klätt sig väldigt sexuellt utmanande. Hundratals gånger har jag sett tjejer gå förbi på stan och mött djuriska blickar från män av alla slag, i alla åldrar. Jag undrar om man ändå inte själv tvivlar på den kontroll och överblick man trodde att man hade då. Blir det inte, milt uttryckt, ett slags antiklimax när man möter vissa blickar?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-04-28 14:35:00
|
Henrikk |
Som allt annat i livet är det här en väldig balansgång. Det är inte lätt att veta var man ska dra gränserna. Vi lever i en tid där utseendet och utsmyckningen har blivit viktigare och större än någonsin. Är man besegrad bara för att man väljer att bära den senaste Gucciväskan, eller de moderiktiga kläderna? För att man klär upp sig när man går ut? Nej, så klart att man inte är.
|
|