Vem kränks av osynlig bibel?

Inlägg #1: Postat: 2007-04-23 00:09:00
Sunny
På din fråga ifall man kränks av en bibel på rummet kan jag ju bara svara för oss ateister: Inte alls. Kanske det finns rabiata medlemmar av någon annan religion som känner sig kränkta men det kan nog inte vara ett stort problem: de kan ju bara bära ner en ev bibel till receptionen?
Inlägg #2: Postat: 2007-04-23 00:12:00
Janne B
Hej i natten Sunny/ Min artikel eller som en viskning efter en rätt stor debatt som pågått i andra media rätt länge. Jag ställer upp på din verklighetsbeskrivning.
Inlägg #3: Postat: 2007-04-23 00:20:00
Sunny
Ja jag har sett debatten men menar som sagt att deta inte är en stor fråga i Internettider. Det är bara du o jag o lika uråldriga personer som fortfarande föredrar att bläddra i en bok framför att titta på en skärm *ler*
Inlägg #4: Postat: 2007-04-23 00:26:00
Sunny
Men min familj består ju av bokhamstar! Vi har tillläggsisolerat hela huset med bokhyllor o Den Käre har ett helt rum fullt av: Just det: Biblar! Han har samlat under snart 60 år!Där finns gamla spröda saker med gotisk skrift som jag inte kan läsa. Där finns de på olika språk o praktnummret är en enormt fin Kral den X11! Enskilda kapitel i stor stil o en massa böcker om skrifterna!
Inlägg #5: Postat: 2007-04-23 00:29:00
Sunny
Jag har deltagit i jakten de sista 40 åren på anikvariat o via annonser så hur man kan känna sig kränkt av en bibel övergår min mitt begränsade förstånd.
Men jag är ju hedning!
Inlägg #6: Postat: 2007-04-23 00:31:00
Janne B
Svar 3/ En betydligt större fråga är om det finns folk om ett tag som vill ärva/ ta över alla gamla fina böcker inklusive biblar. Jag har nästan ångest för detta. // Vem bläddrar förresten i fotoalbum varav en del nu är över 100 år gamla. Dessa saker har jag tänkt skriva om...
Inlägg #7: Postat: 2007-04-23 00:36:00
Janne B
Jag har några ggr åkt i väg på auktioner som föreningen Västgötalitteratur har. De som vill sälja böcker anmäler detta i förväg, så listor går ut till medlemmarna. Det tycks finnas ett antal böcker/ titlar som är värda nästan hur mycket som helst. Men deflesta böckerna finns nästan ingen köpare, de liksom säljs buntvis. Det ligger oerhört mycke ideellt arbete bakom dessa bokauktioner...
Inlägg #8: Postat: 2007-04-23 00:39:00
Janne B
Nu hänger ögonlocken o hjärtat vill vila....
Inlägg #9: Postat: 2007-04-23 00:47:00
Sunny
7 Ja beg böcker är nästan ingenting värda. Det är bara de extremt sällsynta o välbevarade samlarböckerna som är dyra o jag vill ju kunna läsa böckerna.
Inlägg #10: Postat: 2007-04-23 11:16:00
Janne B
OM nu våra efterkommande inte vill ha våra böcker och vårda dem,, ska vi då gräva ner dem i en skogsbacke så att de återfinns efter 100-1000 år. Så gjorde man förr vid krig och örlog. Men stenyxor håller bättre än böcker Om vi nu inte kommer på någon genialisk metod....
Inlägg #11: Postat: 2007-04-23 11:28:00
Elina
Det finns ett bokförråd riksarkivetsregeringens nedgrävt i Stockholm och de nedersta våningarna ska tåla atombomb ? där förvaras de viktigaste böckerna bla Gustav Vasas bibel om jag inte minns fel. Fick se det i alla fall när jag läste i Universitet .
Inlägg #12: Postat: 2007-04-23 11:54:00
Janne B
Ja Elina/ Det är en enorm anläggning som du talar om. Den ska ha utökats flera gånger. Sunny och jag får väl sände dit ett urval av våra böcker. "Gack du och gör sanmmalunda" står det väl i Wasas Bibel.
Inlägg #13: Postat: 2007-04-23 12:02:00
Elina
Hembygdsmuseum lär vara lämpligare om det inte är en raritet staten inte har. Men, en sak lånar man inte ut eller lämnar ifrån sig innan döden: böcker. Har just lyckats hitta en bok jag förlorat i en antikvariat. Vilken tur.
Laddar...