TVÅ TANKAR

Inlägg #1: Postat: 2007-04-09 19:32:00
kjellekborg
Tack Inger-Sofia, jag fick många tankat och funderingar då jag såg programmet om Marta som blev nunna i Karmelitklostret i Glumslöv. Jag har varit där och fick tala med en nunna, via galler, som kom från Norge. Hon uttryckte istort samma tankar som Marta. Hennes ansikte, hennes allt lyste av glädje... Vi ska inte försöka förstå...
Inlägg #2: Postat: 2007-04-09 20:05:00
Janne B
"Vi ska inte försöka förstå".Jag tror att det är stor visdom att inte ställa det kravet på sig själv, i detta nästan 100 religiösa sammanhang.// Rätt mycket i hennes attityder känner jag väl igen från mina frikyrkoförsamlingar. Ja, ingen har tagit hela hennes steg. Men Marta är ingen så märklig fågel på Guds Himmel. Hon är bara så mycket mer konsekvent/radikal än andra troende...
Inlägg #3: Postat: 2007-04-09 20:47:00
kjellekborg
Janne, vad händer om hon mot all förmodan skulle "Hoppa av"? Ingen är ju fullkomlig, vad jag kan förstå...
Inlägg #4: Postat: 2007-04-09 21:09:00
Janne B
Jag vet väldigt lite om klosterordnar. Men först är man ju novis i fem år då man kan hoppa av när som helst. Sedan prövas om man är tillräckligt "mogen" för att slutligen bli antagen i gemenskapen. Visst förekommer avhopp, men jag har aldrig hört något om bestraffningar för detta. En nunna kan bli för sjuk eller senil etc för att klara livet på ett visst kloster. Vi kan vara säkra på att den kan vara dåligt med personkemin på sina håll.
Inlägg #5: Postat: 2007-04-09 21:11:00
Janne B
Säkerlige kan klimatet bli så dåligt mellan två nunnor att det påverkar andras fromma liv. Då måste ju något göras...Hur finansieras egentligen detta liv...Jag har frågat och aldrig fått svar!
Inlägg #6: Postat: 2007-04-10 07:11:00
Inger-Sofia
GOD MORGON ..alla-Att vakna till solvindens smekning... den trygga,varma livshand..som ni skriver- att allt behövs inte alltid förstås-utan ibland finns det där, bara för oss att vara i..njutas av i stillhet...utan frågor..som en gåva...att säga tack till..medans den finns där, för oss..k.m.v
Laddar...