|
Inlägg #1: Postat: 2007-03-14 23:13:00
|
|
Uno Hansson |
/... Dem som hyr ut istället för att sälja, tjänar ju på att varje sak håller mångdubbelt längre. Samtidigt blir det många som omväxlande och från och till använder samma sak. Belastningen på ekosfären skulle ju minska tiofalt om det bara behövde tillverkas tiondelen så mycket - och hållbarheten kanske ökade femfaldigt, samtidigt som ingen behövde minska på användandet av de olika sakerna.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-03-14 23:20:00
|
|
Sunny |
Uno: Vi har ju drivit vårt bostadskollektiv sedan -75 nu o har omsatt mycket av det du säger. Vi är minst 8 vuxna ibland flera som delar på tvätt o diskmaskin,gemensam frys. gemensama bilar etc.
Vissa sker hyr vi av villa föreningen: vissa redsap byter vi med sonen o hans olika vänner. Vedklyven o motorsåg kör sonen hit när vi behöver. Släpkärra delar hela huset med sonens firma.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-03-14 23:22:00
|
|
Sunny |
Vi har 3 kollektiva cycklar för de yngre.
Framför allt lever vi mycket billigare än de flesta gör.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-03-14 23:24:00
|
|
Sunny |
Sedan köper vi begagnat: både möbler,skor o kläder. Framför allt böcker.
Förr sprang jag runt på stans antikvariat: nu har jag tusentals beg böcker på nätet att välja mellan.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-03-14 23:28:00
|
|
Uno Hansson |
Meningen; "Därför bör vi bör vi organisera oss..." blev lite oklart formulerad... Vad jag menar är att; "Såsom brukare av allt som är tillverkat, så bör konsumenterna och alla andra brukare och förbrukare organisera sig" Det finns ca 500 000 medlemmar i hyresgästföreningen som betalar 75 kr/månad. Borde inte minst lika många vara intresserade av att betala 75 kr/mån om det blev mycket billigare att hyra och leasa än att köpa. Samtidigt som miljön återhämtade sig mer och mer.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-03-14 23:39:00
|
|
Uno Hansson |
2,3,4/ Sunny, Dem som är bosatta inom samma bostadsområde borde kunna göra något liknande. Om var och en av 20 hushåll äger 2 olika utrustningar, som även hyrs ut till alla de övriga hushållen, så blir det ju bara 40 st av högre kvalitet och hållbarhet som behöver köpas, istället för maximalt upp till 800 st!
|
| |