Länge leve Carl Bildt!

Inlägg #1: Postat: 2007-02-26 14:35:00
Erik Engberg
Jag skulle bemöta deras kritik om det fanns någon, gällande den utrikespolitik han och regeringen för. Så länge den enda kritik, sporrad av avundsjuka, som framkommer gäller Carl Bildts person finns det ingen debatt värd att delta i.
Inlägg #2: Postat: 2007-02-26 14:51:00
Janne B
Det blir ingen omläggning av den svenska utrikespolitiken denna gång heller. De senaste liberala regeringarna vi haft, justerade bara politiken efter nya yttre omständigheter. Det kommer att ske nu också, efter samråd med SAP i Utrikesnämnden och utrikesutskottet.
Inlägg #3: Postat: 2007-02-26 15:20:00
Erik Engberg
Nej, precis. Det är därför jag inte förstår mig på den här upprörda debatten kring utrikesministern. Inget har ju hänt.
Inlägg #4: Postat: 2007-02-26 19:09:00
GunnarL
3/ Nej, Sveriges utrikespolitik lär väl ligga tämligen fast. Jag är mest förbannad för att Bildt är groteskt övervärderad, eftersom han egentligen aldrig åstadkommit något mer än att förmera sitt eget kapital! Det som retar mig är att hans insatser som statsminister var så katastrofalt dålig så att jag utnämner honom till Sveriges sämsta statsminister någonsin!
Inlägg #5: Postat: 2007-02-26 19:12:00
GunnarL
f/ Vad som frapperade mig något i hans utrikespolitiska förklaring i riksdagen för några veckor sedan var att han var ganska skarp i tonen mot Ryssland, medan han över huvud taget inte nämnde Irakkriget och USA:s roll där och för övrigt i världspolitiken. Det är anmärkningsvärt, eftersom det är på Irakscenen det största politiska skådespelet just nu äger rum. Han berörde heller inte risken för en konflikt USA/Israel contra Iran.
Inlägg #6: Postat: 2007-02-26 19:15:00
GunnarL
f/ Jag tolkar detta som att Sveriges officiella hållning numera är att låta USA löpa amok världen över utan att vi politiskt protesterar! Sen är det naturligtvis mycket tvivelaktigt att en svensk utrikesminister har stora aktietillgångar i rysk olje- och gasindustri, ett intresse i oljefyndigheter i Sudan, osv. Det kan ju i vissa fall - t.ex. beträffande gasledningen i Östersjön - komma till rena jävsfrågor. Det är naturligtvis anmärkningsvärt!
Inlägg #7: Postat: 2007-02-26 23:45:00
Erik Engberg
Ja, vi får hoppas att han inte påverkas i sitt arbete av lojaliteter med tidigare affärspartners, det finns dock inget som tyder på det än. Han har inte begått något brott och han har fått en normal lön för sina styrelseuppdrag. Han har en stor erfarenhet och kompetens och jag tror att han kommer att driva svensk utrikespolitik på ett bra sätt, inte minst genom sitt engagemang i EUfrågor.
Laddar...