Inlägg #1: Postat: 2007-02-15 16:59:00
|
Unto S |
”Före blockaden kom ägarna bakom Wild ´n Fresh billigt undan. Alla lagar och regler följdes inte fullt ut. Men successivt har Sofia Appelgren och hennes sambo anpassat villkoren till kollektivavtalets nivå. Semesterersättningen, som inte betalades ut till en början, har nu betalats ut retroaktivt till alla anställda och kommer betalas fortlöpande. Nya försäkringar har tecknats för att, så gott det går, överensstämma med de försäkringar som ingår i kollektivavtalet.”
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-02-15 16:59:00
|
Unto S |
”Och det finns i alla fall ett muntligt löfte om att övriga delar av avtalet som sjuklön, pensionsförsäkringar och eventuell föräldrapenning ska betalas ut till de anställda om det blir aktuellt.”
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-02-15 17:00:00
|
Unto S |
”Sofia Appelgrens skyddade uppväxt i välbärgade villastadsdelen Älvsborg i västra Göteborg, tonåren i 3,8-miljonervillan i fashionabla Bö i Örgryte och somrarna på fritidshuset på Gullholmen med egen båtplats. En miljö med båda föräldrarna på höga chefspositioner och den äldre brodern utflugen till USA.”
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-02-15 17:01:00
|
Unto S |
”– Hon är inte van att få motstånd från någon, säger en jämnårig person i hennes uppväxtmiljö. – Sannolikt får jag väl skriva på, säger Sofia Appelgren. Men jag retar mig på deras metoder och vill i alla fall göra en ordentlig markering, säger hon till Dagens Nyheter.”
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-02-15 17:02:00
|
Unto S |
”Slutbetyget på anrika privatgymnasiet Göteborgs Högre samskola sommaren 2001. Det specialutformade programmet på skolan som tidigare skolat näringslivsledare som PG Gyllenhammar omfattar ett stort antal kurser inom företagande och ekonomi, som 60 poäng engelsk affärskommunikation, 60 poäng småföretagande, 190 poäng företagsekonomi, 40 poäng organisation och ledarskap, 30 poäng administrativ service och 40 poäng rättskunskap.”
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-02-15 17:03:00
|
Unto S |
”Moderns tidigare arbete som verksamhetschef på Svenskt näringslivsledda organisationen Framtidens företag och med egen konsultfirma har säkert gett inspiration. Men verkligheten för 24-åriga Sofia Appelgren blev en annan. – Det var en chock i början hur mycket jobb det innebär. Allt pappersarbete, inköp på olika ställen, förutom grovjobbet att fixa maten och servera gästerna. En nyttig erfarenhet, säger hon till GT.”
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-02-15 17:05:00
|
Janne B |
Visst är det trevligt med citattecken Unto. Ännu trevligare om du talar vad du citerar. Men det kommer väl?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-02-15 17:07:00
|
Janne B |
Hurra nu kom det. Tackar! Just nu fullt prat i P1 i ärendet
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-02-15 17:08:00
|
Unto S |
”Under hösten anställdes två unga tjejer. En av dem var tjugoåriga Linnea som precis tagit studenten vid Göteborgs högre samskola. Hon arbetade några timmar om dagen – men utan semesterersättning, avtalsförsäkringar eller sjukpenning. Och eftersom Linnea fortfarande bor hemma hos föräldrarna i Sävedalen är det inte hela världen om hon blir utan pengar när hon är hemma och sjuk, förklarar hon för facket under blockadens första dagar.”
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-02-15 19:20:00
|
steno |
Det gläder mig att restaurangbranschen numera har status i alla samhällsklasser. Förr var den sista chansen för barn som uppfattades som misslyckade, t.ex Tore Wretamn som hade dyslexi. Det hårda arbetet och regimen kunde dock adla både arbetarungar som stökiga barn från alla klasser
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-02-15 19:23:00
|
steno |
Ett överklassbarn som Sofia fick säkert nyttiga erfarenheter när hon konfronterades med hårt arbete, låga förtjänster och differentierade kompetenskrav som trots god reklam inte kunde försörja henne
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-02-15 20:37:00
|
Unto S |
Steno. Jag läste att ombudsmannen för restaurangfacket hade sagt att skriva på ett kollektivavtal kostar inte mer 130 kr per anställt. Klart blir det dyrare när man då måste betala semesterersättningar mm. Men själva kollektivavtalet kostar inte mer än 130 kr eftersom hon bara har en anställt. Antingen ville ägaren fuska eller göra en politisk markering mot fackligt arbete. Jag tycker att Salladsbarägaren och hennes borgerliga påhejare ska dra ”något över sig”.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-02-15 22:20:00
|
steno |
Semesterersättningar är lag som alla måste betala.Här är det nog fråga om semestertillägg som finns i kollektivavtalen. Jag tror Sofia fick en nyttig erfarenhet.Påhejarna tycks hon ha hållit ifrån sig. Jag är för kollektivavtal men Restfackets aktion var ingen PR för "varumärket" facket
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-04-13 20:58:00
|
Unto S |
”Hotell och restaurangfackets fyra månader långa blockad för avtalsenliga löner på salladsbaren Wildn Fresh i Göteborg blev en facklig framgång. Trycket på Sofia Appelgren blev slutligen så stort att hon sålde rörelsen. Den nye ägaren har gått med i arbetsköparorganisationen arbetsgivarorganisationen SHR vilket innebär att företaget med automatik omfattas av gällande kollektivavtal.” forts.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-04-13 20:59:00
|
Unto S |
”Hotell- och Restaurangfacket säger i ett pressmeddelande att de anställda är fackanslutna och rekommenderar därmed att gå på Wild´n Fresh och andra restauranger där personalen faktiskt har schysta löner och villkor. Här måste vi dock påpeka det allmänna löneläget inom den kvinnodominerande restaurangbranschen, vilket borde ge facket än mer eld i baken. Men det är kanske en annan historia..”
|
|