|
Inlägg #1: Postat: 2007-01-29 18:23:00
|
|
peter_ |
Sverige har givetvis ingen astronaututbildning. Fuglesang är utbildad i Ryssland och USA.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-29 23:21:00
|
|
erika-h |
Jamen hallå själv. Jag fattar väl att inte alla på rymdgymnasiet blir astronauter. Och det är ju ännu värre för det är ju det de vill! Varför ökar intresset för gymnasiet lagom till att Fuglesang kommer hem från rymden tror du? För att ungarna TROR att de bli astronauter och får åka ut i rymden om de går där!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-30 02:06:00
|
|
Janne B |
Om man byggde en ny Aniara som ju hade 8000 personer så skulle det fixa sig med rymdeleverna.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-30 05:43:00
|
|
peter_ |
2. Jag skulle tro att intresset för att jobba inom rymdbranschen ökar tack vare Fuglesang. Jag tror inte att någon tror att de blir astronauter om de går på rymdgymnasiet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-30 06:13:00
|
|
peter_ |
Skulle Christers fru ha givit upp sina egna drömmar och offrat sig för hans drömmar?? Det tror jag inte på. Men, det är något som feminister tar som självklart. Vi lär väl få en utförlig kommentar från henne, vad det lider.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-30 06:21:00
|
|
peter_ |
Så här sa Lisa Fuglesang i GP:
- När Christer såg annonsen om att man sökte astronauter frågade han mig vad jag tyckte. Vi funderade ett tag och hade jag sagt nej, tror jag inte att han hade sökt."
Det har verkat som många har velat markera avstånd och ringaktning inför Chister Fuglesangs bravader.
Det är förstås de som betraktar det ur ett "feministiskt perspektiv"? Som utgår från att Christers vilja är överordnad Lisas? Att Lisa är ett offer för patriarken Christer?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-30 06:26:00
|
|
peter_ |
Det ska bli kul att följa. Jag tror inte att Lisa Fuglesang kommer låta sig utnyttjas i den feministiska propagandan.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-30 06:39:00
|
|
peter_ |
När det gäller denna artikel så ligger det mycket i den, att vi föräldrar måste diskutera vissa av reklamens och massmedias budskap med våra barn. Jag tror dock inte att någon som börjar rymdgymnasiet tror att de ska bli astronaut där. Jag tycker även att vi själva ska vara lite försiktiga med att avråda våra barn från att "spänna bågen". Man måste ju däremot kunna ta en motgång. Man ångrar sig nog i regel mer om man inte vågar prova än om man provar och misslyckas.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-30 06:56:00
|
|
peter_ |
Jag tror inte att man i tonåren, inför utbildningsvalet, är så naiv och "uppe i det blå" som du beskriver. Att en ung person provar på exempelvis Idols-uttagningen är modigt. De unga som vill titta på Big Brother gör nog det för att de vill och får lära sig om det sociala spelet i sin ev verklighet. Man noterar att tittarna belönar den som lyckas dominera och agera självsäkert. Det ger en påminnelse om hur det var att växa upp.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-30 06:56:00
|
|
peter_ |
Ungdomarna behöver hur mycket stöd som helst i tonåren. Men kanske inte i första hand pekpinnar om det orealistiska i de drömmar som ger dem kraft och motivation.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-30 07:27:00
|
|
peter_ |
Som någon påpekat så är exvis gymnasievalet viktigt. Jag tycker att vi ska anstränga oss att få våra ungdomar att tänka igenom sitt val så bra som möjligt, men inte försöka blockera deras valmöjligheter. Vi måste givetvis även ta föräldraansvaret och inte lämpa över det på våra barn att fatta viktiga beslut självständigt för tidigt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2007-01-30 07:39:00
|
|
Inger-Sofia |
Vill inflika,att det oxså finns föräldrar ,som överför sina outlevda drömmar på barnen,att förverkliga
Drömmar,behöver vi ha,för att gå framåt,ingen vet vad som är orealistiskt för någon annan.Låt ingen,få oss att sluta drömma,Det ger kraft i motgångarna,att ha något som man tror på,som är possitivt...vem vet vad som är orealistiskt,se på många av de män och kvinnor som nått dit deras drömmar fört dom trots omgivningens tyckta "det klarar inte du av"- motstånd
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2007-01-30 07:42:00
|
|
peter_ |
Bra sagt, Inger-Sofia! Balansgången är svår.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2007-01-30 07:53:00
|
|
Inger-Sofia |
håller med peter i mycke,det är viktigt att lyssna ta sig tid att samtala med sina barn,dom kan och vet mycke mer än vi tror.jag har fått frågan många gånger,om jobbigheten att vara tonårsförälder,och hur jag gjort,jag svara alltid,jag käkar mariekex,först tror dom att jag skämtar,innan jag hunnit förklara.forts.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2007-01-30 08:03:00
|
|
Inger-Sofia |
Jag samtalade med min ena dotter,,innan hon sagt meningen klart,skulle jag lägga mig i,orolig att hon inte insett,självutnämnd vetare.men ni vet ju hur mariekex i munnen funkar.Just precis,detta gav min dotter möjligheten att få tala till punkt om sina tankar och känslor.Så kloka och genomtänkta.Jag är tacksam att jag inte missade detta ögonblick,och hindrades att göra om det framöver.Så mariekex är att rekomendera,när vi har svårt för att hålla tyst. : k.m.v
|
| |