När ska vi sluta lura våra barn?

Inlägg #1: Postat: 2007-01-29 17:20:00
Mats TCM
Mycket bra skrivet! En sak som aldrig framgått är att Christer Fugelsang är docent i teoretisk fysik. Och hur stor är marknaden egentligen för astronauter. Noll och intet! Å andra sidan kan man säga att barns drömmar om ett eventuellt framtida yrke må vara orealistiskt men det brukar oftast ändå rätta till sig i slutändan och hamna "rätt".
Inlägg #2: Postat: 2007-01-29 17:46:00
Nicki
Bra artikel. Tänkvärd. Men jag antar att du generaliserar, för det finns vill jag hoppas... många unga som är smarta och utbildar sig.
Inlägg #3: Postat: 2007-01-29 18:13:00
peter_
Jamen hallå! Man utbildar väl inte astronauter på rymdgymnasiet.?
Rymdverksamheten innebär mycket annat. Om antalet platser motsvarar behovet är ju alltid en berättigad fråga.
Inlägg #4: Postat: 2007-01-29 18:15:00
peter_
Inlägg #5: Postat: 2007-01-29 22:07:00
Joakim Steneberg
Mja, alltså när jag häromdagen faktiskt var så där snusförnuftig som du förordar, om mina barns 12 & 15 framkastade framtidsdrömmar, så fick jag höra, även från sambon, att jag inte unnade dem just att drömma! Men från gymnasiet är det nog dags att vakna till en del!
Inlägg #6: Postat: 2007-01-30 14:20:00
Chris.X
Anledningen till varför man säger det till små barn 3-7år? är att barn måste ha ett "ja" eller "nej". Är man så liten kan man inte uppfatta alla de nyaner som finns i verkligheten. Antingen är någonting "bra" eller "dåligt". Anledningen till detta är ju att de är vad de är, nämligen individer under stor utveckling, m.a.o. barn. :-
Inlägg #7: Postat: 2007-01-30 14:25:00
Leif-Arne
Vad ungdommar behöver är förmåga sätta upp mål som kan bidra till motivation. Min dotter som skall söka gymnasiet har blivit intresserad av att gå rymdgymnasiet. För att komma in måste hon höja redan rätt bra betyg en del. Detta ger henne motivation, även om hon kommer in så motiverar det henne, i synnerhet läsa naturvetenskap som egentligen inte tycks så intresant. Är hon på något sätt lurad så är hon lurad att plugga hårt. Det tror jag hon kan leva med.
Laddar...