Inlägg #1: Postat: 2007-01-18 15:43:00
|
microfilosofen |
KYREUS till Unto S: "Tänk om det inte finns någon GUD?" skriver du. Mitt svar: tänk tvärtom - tänk om GUD faktiskt - finns. Kristna Kyrkan är världens största religion med mellan 2 - 3 miljarder medlemmar. Fast förstås, vi kan ju alla ha fel.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-18 15:48:00
|
Janne B |
Det är viktigare att Gud tror på oss än att vi tror på Gud! Sug på det stora och små filosofer!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-18 15:55:00
|
microfilosofen |
KYREUS invänder: till JanneB - du konstruerar en motsättning utan täckning: människan är skapad till GUDs Avbild klarlägger Bibeln. Hela NT flödar av iden om den gudomliga kärlekens ömsesidighet.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-18 16:55:00
|
Janne B |
Räknade inte med att du skulle avslöja mig så fort.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-18 18:01:00
|
Unto S |
Hej Christer, det var inte meningen att förolämpa någon. Jag håller med om Evangeliernas kärleksbudskap. Men varför måste Gamla Testamentet hänga med i kristendomen? Denna blodiga bok som förhärligar det judiska folket som guds utvalda. Även om Gamla Testamentet innehåller mänskliga sanningar likt andra religioner, men Guds bok nej! Även Nya testamentet innehåller blod utöver korsfästelsen. Jag tänkte på morden på gossebarnen i Betlehem.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-18 18:04:00
|
Unto S |
Det finns inga bevis eller indikationer som berättar att det har hänt. Däremot läste jag några rader Suetonius född 69 e.Kr. dog år 141 bok ”Kejsarbiografier”: ”… Maratus berättar att några månader före Augustus födelse år 63 f.Kr inträffade i Rom inför allas ögon ett under som förkunnade att naturen var färd med att alstra en konung åt det romerska folket, varpå den förskräckta Senaten stadgat att ingen som föddes det året fick bli vid liv, men de som hade havande hustrur, emedan – forts
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-01-18 18:05:00
|
Unto S |
var och en av dem hänförde denna förhoppning till sig själv, lagade så att detta Senatsbeslut inte vann laga kraft.” Detta hände innan Jesus huvudtaget var tilltänkt, alltså född. Kan det vara så att propagandisterna Petrus och Paulus hakade på denna berättelse och överförde den till Jesu liv för att locka till sig romare? Det finns flera saker som propagandisterna gav efter när det gäller sanningar. – forts
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-01-18 18:06:00
|
Unto S |
T.ex. Jesus födelsedag sattes till tiden för den stora Saturnusfesten i Romariket. Nationalencyklopedin: ”Saturnalier, i antikens Rom högtid åt guden Saturnus, firad 17 december. Till inslagen hörde utbyte av presenter samt ombytta roller mellan slavar och herrar. Högtidens fortlevande in på 400-talet e.Kr. kan ha bidragit till julfirandets utformning.” – Brudens vita klänning vid bröllop lär också vara en romersk sed etc.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-01-18 18:07:00
|
Unto S |
Ps. Läste i tidningen. Eftersom det inte finns några indikationer eller bevis på att Augustus gett order om mantalsskrivning och att det finns inga bevis på Jesu födelse i Betlehem, det Betlehem som Bibeln syftar, har forskare koncentrerat sig på Betlehem som fanns norr om Nasaret. Enligt tidningen finns det vissa indikationer vid utgrävningarna att Josef och Maria kunde ha levt där.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-01-18 18:08:00
|
Unto S |
Nationalencyklopedin: ”Gemensamt för dessa Evangelierna i Bibeln är att de inte är refererande krönikor i motsats till Suetonius utan trosvittnesbörd, något som präglar deras form och innehåll.”
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-01-20 17:58:00
|
microfilosofen |
KYREUS till Unto S min vän! Försöker du "bevisa" fenomen
vilka inte går att bevisa??
|
|