Inlägg #1: Postat: 2007-01-07 13:31:00
|
MLJohansson |
Även hela flyttfågelmönstret håller på att kollapsa. När det blir kallare i Afrika flyttar som bekant fåglarna tillbaka norrut där det börjar bli vår. Lagom till deras ankomst kläcks insektslarver som ger föda. Detta känner vi till. I dagens nya klimat kommer dock våren tidigare, men vintern i Afrika kommer inte senare. Fåglarna flyttar samma tid som alltid, men när de kommer fram är larverna kläckta sen länge och skrovmålet uteblir därmed...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-01-07 13:31:00
|
MLJohansson |
Våra kära flyttfåglar, detta underbara vårtecken, svälter ihjäl och är snart ett minne blott. Ännu ett exempel där människan krossat ett väl fungerande system som naturen slipat på i miljarder år...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-01-07 13:56:00
|
Janne B |
Jag vill inte förminska dina varningssignaler. Men vissa fåglar flyttar efter datum, andra efter temperatur, andra efter vijndar osv.Olika arter har också olika navigationssystem. Allt detta är ytterst känsligt och sårbart. Vad händer när sista isen har smält på Kilimanjaro i Afrika och Fuji i Japan?. Jag orkar inte tänka så långt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-01-07 13:58:00
|
Janne B |
I ngn av tidningarna i dag talas om en eskimåby / innuitstam som inte sett sin havsvik frysa till på 10 år. Vad händer där. Jo snabb avsmältning på sommaren och inga nya snölager högst upp på vintern? Bäva månde Jordens folk!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-01-07 14:04:00
|
MLJohansson |
Läser nu om att någon plockat kantareller här i Angered i helgen... Kanske ska man glädjas åt det hela istället? Ut och plocka svamp i jauari! och eftersom man drabbas av pollenallergi redan nu så borde man ha en besvärsfri vår och sommar att se fram emot? Då alla träden dött Ordentligt varm också troligtvis...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-01-07 14:06:00
|
MLJohansson |
De som sett "An inconvinient truth" kan inte ha glömt bort Al Gores bilder av alla glaciärer som stadigt krymper och försvinner... Svindlande otäckt.. Näe, jag kan inte glädjas åt att vi har varmare somrar och lokalt odlade exoitiska frukter att se fram emot.
|
|