Nobel, kvinnan och könsrollerna

Inlägg #1: Postat: 2006-12-08 18:41:00
CMO
Bara en politiskt korrekt förklaring menar du. Fördelningen av IQ är inte den samma hos män och kvinnor. Det finns 3-5 ggr fler "genier" bland mànnen men också fler dumskallar. Personlighetstyper Myers Briggs är inte heller jämnt fördelade mellan könen 2/3 av männen är "thinkers" medan 2/3 av kvinnorna är "feelers. Men könsroller/kultur är också viktiga.
Inlägg #2: Postat: 2006-12-08 19:09:00
Franklin
Jäsp, Jan E! Istället för att komma med sedvanliga floskler kanske du borde tänka till. Jag ska hjälpa dig på traven. Fråga: hur många kvinnliga "nördar" känner du? Det vill säga personer som är nästan sjukligt insnöade på ett begränsat kunskapsområde?
Inlägg #3: Postat: 2006-12-08 19:12:00
Franklin
Personligen känner jag inga kvinnliga nördar, däremot flera manliga. Kan det rent av vara så vilket även feministerna intygar med viss skadeglädje att män har lättare att snöa in sig? Något som är en styrka i forskningssammanhang. Kan det vara så eller innebär allt som män är bra på att kvinnor förtrycks? Man undrar liksom!
Inlägg #4: Postat: 2006-12-08 23:41:00
Jan E
Käre Franklin, på rak arm kan jag inte säga att jag känner några kvinnliga nördar, förmodligen beroende på att rådande könsrollsstruktur gör det svårare för dem att utveckla ”nörderi”. Detta torde följa av mitt resonemang i mitt första inlägg.
Inlägg #5: Postat: 2006-12-09 10:24:00
Joakim Steneberg
Svar 1. Det hrä handlar mycket lite om feminismen, för att vara av m ig. Jag föröker mest flörklkara könsrollerna. Någon "yrkeskarriär" och pluggande har knappast förekommit i historien för gemene man, eller kvinna. Förrän de sista 100 åren, i väst. Här har sucessivt skett en förändring, med hjälp av p-medel osv. Vill du känna dig som ett illasinnat kön så OK. Inte jag!
Inlägg #6: Postat: 2006-12-09 10:27:00
Joakim Steneberg
Slarvigt skrivet, ursäkta! Har precis vaknat. "Flörklkara" skall vara "förklara",...
Laddar...