Välfärd, kravlöshet och egoism

Inlägg #1: Postat: 2006-10-17 21:31:00
Leif-Arne
I jakten på den optimala välfärden har vi i byggandet av allt större strukturer förminskat individen och individens ansvar. När kopplingen mellan individens ansvar och gruppens prestationer försvinner börjar individen, kortsiktigt, optimera sitt eget bästa. Problemet brukar beskrivas som "fångarnas dilemma", hur individer som i alla lägen optimerar egenyttan ändå gemensamt förlorar.Detta har jag försök belysa i denna text. Länk: sourze.se
Inlägg #2: Postat: 2006-10-18 15:27:00
Janne B
Citat från Leif-Arne:" Som ensam jägare stod kanin på menyn, tillsammans mammuth." En utmärkt sammanfattning av "den sociala principen". Nu behövde jag inte läsa en stor tjock bok i ämnet.
Inlägg #3: Postat: 2006-10-18 15:30:00
Janne B
Jag har några ggr gått efter Vindelälven och kikat på fornlämningar modell fångstgropar för vilda djur.Med spetsar i botten. Stenåldersfolket byggde staket från älven och några hundra meter upp i skogen. Så kom viltet och följde staketet och så hade hela byn mat en vecka till. Sköta det systemet krävde bra organisation av flera personer. Inget för egocentriker.
Inlägg #4: Postat: 2006-10-18 19:13:00
Leif-Arne
3 Problemet inträffar när man inte direkt ser en koppling till sin insats och resultatet. Kommunsammanslagning var nog motiverad utifrån behovet av skalfördelar, därimot försvann mycken delaktighet. Det blev mera vi och dom där andra, poliktkerna som inget begrep, "Nånannanismen" började växa till.
Laddar...