|
Inlägg #1: Postat: 2006-09-20 17:13:00
|
|
Janne B |
Jag var med om den stora omvandlingen av Umeå med följdverkningar i hela landskapet. Landskapet är berömt för de hundratals missionshus/bönhus som byggdes för 100 år sedan.
Hade ni något sådant och betydde det något för byn?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-09-20 18:05:00
|
|
peter_ |
Hej Janne, och tack för ditt generösa omdöme! Jo, EFS hade ett missionshus vid kyrkan. Jag tror att det fortfarande finns kvar. Det hade nästan helt spelat ut sin roll för ungdomarna i byn då jag flyttade dit. De försökte några ggr med ungdomsverksamhet kallades "Pojkglimten" men vi tyckte nog att det var lite för mossigt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-09-20 18:05:00
|
|
peter_ |
Även Filadelfiaförsamlingen höll veckovisa ungdomsmöten, och även det försvann så småningom. Missionshuset användes nog av byns äldre befolkning, men jag vet inte till exakt vad.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-09-20 18:48:00
|
|
Janne B |
Peter/ Du har säkert förstått att EFS var en "lekmannarörelse" inom sv kyrkan. Du vet att det kunde vara miltals till sockenkyrkan, därför växte det fram en bönhuskultur utan präster. Det var förbjudet fram till ca 1850 men sen blev det full fart. Man samlades till "böna" antingen på fredagskvällen eller lördagskvällen. Vem som helst kunde läsa ur Bibeln och ta upp en psalm osv.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-09-20 18:51:00
|
|
Janne B |
Men dessa hus var nästan ett slags folkets hus för alla möjliga slags samlingar. Avelsföreningen och sårverksföreningen osv hade sina möten där. Syföreingar, massor av ungdomsarbete innan du kom dit. Ofta musikgrupper. Man kan alltså tala om en bred kultur innan TV kom med för hård konkurrens.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-09-20 18:55:00
|
|
Janne B |
Filadelfia Pingströrelsen samlade mycket unga långt in på 1970-talet på många håll. Men Pingst upplät knappast sina lokaler till kalas och profan musik.Tyvärr präglades Pingst av en viss snävhet. EFS var mer jordnära. / Ha det så bra!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-09-20 19:06:00
|
|
peter_ |
Tack Janne! Nej, jag visste inte så värst mycket om detta. Jag flyttade från Kåge 1981, när jag hade gjort militärtjänst, och har inte tänkt på detta förrän sent igår kväll. Det var mycket intressanta upplysningar!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-09-20 22:04:00
|
|
Janne B |
Jag är en bra bit in i pensionsåldern och tänker allt oftare på min barndom och ungdom.Hur fungerade skola, missionshus ,svenskkyrkan,mejeriet, sågen, snickeriet osv. har jag tid att fundera på nu! Må så väl här på jorden.
|
| |