Inlägg #1: Postat: 2006-09-20 11:14:00
|
Jan E |
Den affärsman som spridit uppgifter om förgiftningar av barn från Ryssland visade sig vara en person med bakgrund i den ”nationella rörelsen”, dvs SD och ND, och hans syfte med att sprida uppgifterna torde vara uppenbart. Men det mest groteska är att dessa grundlösa uppgifter om förgiftningssymtom blivit omvandlade till fakta i en SOU!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-09-20 11:14:00
|
Jan E |
I en debatt här i slutet av förra året citerade Stålis ur en SvD-artikel där denne ”affärsman” omnämns. Jag blev av Stålis avfärdad med orden: ”Men han drabbas som alla PK-ister av skräck för fakta. Fakta är ofta politiskt inkorrekta.” Vilka fakta Stålis? Och du kanske ska vara lite försiktig innan du använder begrepp som ”asylmissbruk” i fortsättningen?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-09-20 12:40:00
|
Janne B |
En persons språkbruk avslöjar rätt bra varifrån han hämtar sin "näring". Asylmissbruk, massinvandring, rasresonemang visar tydligt ur vilka skrifter inspiration hämtas...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-09-20 12:48:00
|
peter_ |
Jan E, det var ju för dj-ligt! Jag mår extra illa för att jag trodde att det var väl underbyggt och själv gick på budskapet. Det är inte bara i detta sammanhang som utredningar och förment vetenskapliga undersökningar bedrivs på det här sättet. När började det? Hur har det blivit möjligt? Vad mer finns att avslöja?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-09-20 17:05:00
|
Jan E |
Slutsatsen man kan dra är VIKTEN AV KÄLLKRITIK och att vara jävligt försiktig med att kalla uppgifter i artiklar – inte ens i en seriös tidning som SvD – för ”fakta” när källorna som i detta fallet är så löst beskrivna. Här är SvD-artikeln: Länk: svd.se
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-09-20 17:05:00
|
Jan E |
Journalisten som skrivit artikeln har nog ett och annat att fundera över när det gäller ämnet källkritik; hur kunde hon exempelvis vidarebefordra uppgifterna utan tillstymmelse till bevis? Sen apropå att vissa svalde allt detta kan man ju bara konstatera att lösa rykten blir lätt sanningar om man VILL att de ska vara sanningar, dvs om de passar ens åsikter.
|
|