|
Inlägg #1: Postat: 2006-08-06 11:53:00
|
|
Janne B |
Aline Papzian berättar att flera lastbilar med förnödenheter som mat och medicin har bombats.
- Nu hyr vi 10-15 minibussar för att minska riskerna att bli träffade. Men det är svårt att hitta chaufförer som vill riskera sina liv.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-08-06 11:54:00
|
|
Janne B |
Eftersom flyktingarna har lämnat sina hus tomhänta är behoven enorma. Det behövs allt ifrån konserverad mat och kläder till madrasser. Problem med vatten och avlopp medför sanitetsproblem. Även matvaror börjar ta slut.
- Eftersom libaneserna har varit med om krig förut rusade människor till affärerna när kriget bröt ut för att stapla matvaror, säger Aline.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-08-06 11:57:00
|
|
Janne B |
Hjälpbehovet är enormt
Alla MECCs medlemskyrkor har öppnat sina skolor och andra tänkbara byggnader där folk kan bo så länge. Snart hoppas Aline Papazian att de genom hjälp av volontärer ska kunna erbjuda psykosociala aktiviteter för barnen. Kristna familjer har i stor skala öppnat sina hem för shiamuslimska hemlösa familjer.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-08-06 11:57:00
|
|
Janne B |
- Vi är tacksamma för all hjälp vi fått och får, bland annat genom ACT Action of Churches Together. Men behoven hos det libanesiska folket just nu är enormt. Det kommer att bli mycket svårt att återgå till ett normalt liv efter att så många människor har förlorat sina hem.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-08-06 12:02:00
|
|
Janne B |
Ja så berättar Lutherhjälpen. Liknande går att läsa hos Diakonia, Caritas och andra hjälporganisationer. De sänder sitt bröd över vattnet men känner sig rätt hjälplösa just nu. De arbetar under livsfara men arbetar med stor välsigelse medan andra stör ut sina förbannelser. På Cypern byggs upp stora resurser för framtida insatser.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-08-06 14:38:00
|
|
Unto S |
Janne B. När ska kristna vakna – och gör som din Jesus gjorde – slänga ut kapitalisterna från templet. Att ni inte fattar att kapitalismen är roten till det mest onda som existerar i världen. Jag beundrar det kristna hjälparbetet, men någon gång måste de se sanningen i vitögat om ni skall leva som Jesus lärde. Just nu verkar de så att de kristna hjälper för sin egens skull – för att bedöva det dåliga samvetet som stödet för kapitalismen orsakar.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-08-06 14:39:00
|
|
Unto S |
Idag för 61 år sedan släppte Enola Gay namnet på flygplanet som piloten hade gett och skänkt till sin mor som kärleksbevis, alltså flygplanet som släppte den ”kärleksfulla, demokratisk-humanistiska” atombomben över Hiroshima. Jag förstår inte folk som kan beundra USA efter alla dessa amerikanska mordorgier som har skett överallt i världen.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-08-06 14:40:00
|
|
Unto S |
Just nu i Afghanistan, Irak, Libanon genom Israelerna och Gaza. Vi skulle ha fått fred och frihet efter ”murens fall” lovade vinnarna, kapitalist-demokratierna, men icke sa Nicke, det har blivit värre. Snart är det väl något lika vanvettigt land som USA som släpper den tredje atombomben över mänskligheten. Men faran är stor att även nästa atombomb kommer från USA genom Israels omsorg.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-08-06 17:43:00
|
|
Janne B |
6 Unto/ Jag ser många ggr per år sådana här uppmaningar till kristna att vakna och göra mera. Oftast skrivet av folk som aldrig sätter sin fot i kyrkan elletr deltager i något hjälparbete. Hur kan man kräva något av kyrkan om man inte själv är beredd att stärka den? Du bara förbannar allting! Tror du hat hjälper mer än kyrkornas arbete.Kyrkorna har väl ingen makt att kasta ut någonting som t ex regeringar.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-08-06 17:48:00
|
|
Janne B |
Slutet på svar sex är verkligen en ful insinuation. Först anser du att kristna gör för lite, sedan att de gör det för sin egen skull. // I och med att du lever i ett kapitalistiskt samhälle så stöder du det. Kliv ner från din höga häst!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-08-06 18:28:00
|
|
PB |
Unto: halvkorrekt analys, Det är få kristna som riktigt lever som Jesus lär. Jesus varnade hela tiden för fariseernas surdeg: "Beware ye of the leaven of the Pharisees, which is hypocrisy."
Länk: en.wikipedia.org
Där finns smått och gott för er bådas synvinklar. Ganska komiskt. hehe.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-08-06 18:33:00
|
|
Janne B |
PB / Nu ska vi inte fåna oss i onödan. Det finns inga idealister som når upp till sina egna målsättningar. Det finns inga församlingar som säger att vi har gjort nog och allt väl. Själv sitter jag rejält handikappad i en lägenhet och kan inte göra mycket.Men jag har ingen ångest för för jag gjorde så gott jag kunde då jag var frsik och ung. Som transporter till Bosnien.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-08-06 18:38:00
|
|
Janne B |
PB / Hur frisk man än är så går det inte att leva som Jesus lärde eller visade. Man kan vara på väg i den riktningen, men endast en farisee kan säga sig ha nått långt. "Gör det lilla du kan och gör det villigt och glatt" sjöng vi i söndagsskolan.Samt samlade ihop 10-öringar till barnavård i Congostaterna.
|
| |