Inlägg #1: Postat: 2006-07-16 15:09:00
|
Anna Veeder |
Hizbollah hade väntat länge på rätt tillfälle att utöva sina Iran-inspirerade maktdemonstrationer. Hur kan Hizbollah motivera sitt folkrättsligt vidriga anfall på Israel med att de vill få libanesiska fångar i Israel frigivna? Är det inte den libanesiska regeringens ansvar? Israel ockuperar inte Libanon och fångarna kunde friges som en del i en fredsöverenskommelse.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-07-16 17:05:00
|
fno |
Hezbollah är inte samma sak som Libanon. Anfallen mot Libanon drabbar primärt Libanon och inte Hezbollah. När Israel väl är klara eller världen sätter stopp för dem kommer Hezbollah fortfarande att finnas kvar och verka, troligtvis med mer stöd än tidigare.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-07-16 17:13:00
|
fno |
"Hur Hezbollah kan motivera sina anfall?" Det var Israel som började anfalla Libanon sedan Hezbollah tagit de två israeliska soldaterna som gisslan, som i sin tur följde på att Israel initierade den senaste vågen av våldsamheter när man den 24 juni förde bort en palestinsk läkare och hans bror.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-07-16 17:18:00
|
fno |
Visst är det libanesiska regeringens ansvar att avväpna Hezbollah, precis lika mycket som det är det israeliska regeringens ansvar att följa alla resolutioner riktats mot dem. Israel har skitit högaktningsfull i FN:s säkerhetsråd tillräckligt länge för att Libanons enda avvikelse inte skall kunna anses som en stor malör. Israel är den återkommande initierande aktören på den här spelplanen och också den som använder mest oproportionerligt våld som primärt drabbar civila.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-07-16 17:20:00
|
AbuMohammad |
Det sägs att Hizbollah blir starkare nu med Israels invasion. Varför de attackerade israeliska soldater på libanesisk territorium kan man ju spekulera över? Troligen har det med allt man gör det som krävs för att få loss fångarna i Israel? Tyvärr så blir det libanesiska folket, de civila som blir drabbade, likt även israeler.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-07-16 17:42:00
|
Janne B |
Den sannolika utvecklingen är ju att folket i södra Libanon ställer upp allt mer för Hezbollah sedan de sett att Libanons arme inte kan göra något för dem.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-07-16 18:08:00
|
AbuMohammad |
Jag tror rent sagt att det lär bli ett gerillakrig där israeler inte kommer att se skillnad på civil och militär. Men troligen kommer man att upprätta en ny buffertzone i söder likt innan år maj 2000.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-07-16 19:36:00
|
Anna Veeder |
5/Det där med att soldaterna befann sig på libanesiskt territorium är inte korrekt såvitt jag vet. Jeepen de satt i patrullerade vägen längs den israeliska sidan om gränsen. Hizbollah sköt också en laddning raketer samtidigt som de tog gisslan som en avledningsmanöver.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-07-16 19:39:00
|
Anna Veeder |
5/forts. Så initiativet var helt klart Hizbollahs, definitivt inte Israels.
7/Jag tror inte på någon buffertzon, eller ens någon invasion med marktrupper i Libanon. Israelerna är inte intresserade av det. Snarare tror jag på någon slags vapenstillestånd plus att Hizbollah drar sig tillbaka till Litani och den libanesiska armen tar över längs gränsen.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-07-16 20:31:00
|
Janne B |
9 Syrien är nog den enda makt som kan ge Hizbollah order att dra sig tillbaka för att släppa fram Libanons arme i stället. Men jag tror Anna att du antytt den nästan enda fredslösningen.
|
|