|
Inlägg #1: Postat: 2006-07-06 17:15:00
|
|
Elina |
Skulle snarare tro att konsumera och synas är motiv och medel för tillfredställelse för många. Dessutom stöps barnen i en mall utan att hinna uppleva det individuella växandet.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-07-06 23:12:00
|
|
Henrik F |
Ja det kanske är så. Men nån gång växer det kanske fram en vilja efter något mer än bara konsumera och existera. Nån gång går det inte längre att låtsas som ingenting och bara köra på. Nånting kanske händer som får slumrande delar av personligheten att vakna och kräva sin del, en ny typ av näring.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-07-06 23:12:00
|
|
Henrik F |
Det är som i boken "Who moved my cheese?". En dag fås ingen näring längre av gamla synsätt, någon har flyttat osten och ju snabbare vi agerar på instinkten att finna ny ost/livsnäring, desto smidigare går utvecklingen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-07-06 23:13:00
|
|
Henrik F |
Det verkar vara en del av resan/utmaningen att stöpas i en form för att sen upptäcka vem man egentligen är under lagren det inlärda. Del för del erövra mer och mer av asskärmade delar av en som förpassats ner i psykets mörkare vrår. Jag tror man genom detta befriar sin ursprungliga själ från tunga strukturer, pansarplåt mot känslor och smärta, och återfinner en lätthet och en självklarhet och återfår sin kontakt med källan till inspiration.
Kanske...vad tror du?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-07-07 10:22:00
|
|
Elina |
Henrik: Du uttrycker det bra. Och jag har upplevt det och ser samma hos människor jag känner. Vissa har lyckats från början. Livet är så oerhört kort och hitta en mening - annat än trava till jobbet och överleva - blir större med åren.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-07-07 10:23:00
|
|
Elina |
Ibland känner jag att jämförelser med Romarrikets fall och det synliga Sverige idag är inte alltför fel.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-07-07 11:26:00
|
|
Janne B |
Helt fascinerad lyssnade jag på Sommarprataren Christer Eriksson i går.
Hur en man som är född till företagare, entreprenör tänker och känner. Han blev miljonär
innan han var 30 år för han begrep att man kunde bli rik på breda nylonband, i stället för kättingar. Sådana band vi har i bilarna livbälten. Alla han pratade med ansåg att han var nära nog idiot. Men han håller igång miljardförtag. Han har mycket låga tankar om P G Gyllenhammar och vice versa.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-07-07 11:28:00
|
|
Janne B |
E har två ggr förlorat i stort sett allt han ägt. Samt köpt tillbaka det efter ca 10 år. Sannerligen personlighetsutveckling. Men det finns ju foilk som mest ser honom som kapitalistisk roffare, trots att han bygger sjukhus och kvinnokliniker i Chile.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-07-07 12:57:00
|
|
Elina |
Har jag någon ekonomisk idol så är det Microsoftkillen som bidrar till FN lika mycket som USA borde göra en stor del av sjukvård i utvecklingsländer vilken benämning!. Även han ses som kapitalistisk roffare. Det är inte fel att tjäna pengar och låta de jobba för en god sak.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-07-07 12:59:00
|
|
Elina |
Däremot känns det helt fel att tjäna miljoner på andras jobb genom sk bonusar odh leva lyxlyx. Och inte ens begripa att man var en simpel tjuv.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-07-07 14:36:00
|
|
Janne B |
Eriksson köpte upp ett stort skogsområde i Chile. Tog ifrån jobbarna dreas yxor samt köpte motorsågar från Husqvarna, som företaget lärde arbetarna att hantera. Så köpte han 50 Mercedeslastbilar och fick förarna utbildade av det bolaget. Sedan sa han att bilarna succesivt skulle bli förarens egendom. Bara de visade effektivitet.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-07-07 14:37:00
|
|
Janne B |
Snart var alla delägare i sina bilar. Jobbarna byggde sig villor och Eriksson betalade sjukhus. Detta var hans berättelse. Vad miljövännerna däre nere sa " glömde" han att berätta.Jag kan ej bedöma om detta var rofferi eller utvecklingshjälp - eller bådadera? Men nog verkade det som om Bonusen gick åt rätt håll.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-07-07 18:12:00
|
|
Henrik F |
Ja det är svårt att säga vad som är gott och vad som är ont, det mesta har lite av både och. Jag undrar om man kan göra det som känns rätt inombords och samtidigt tjäna hyfsat med pengar på det? Med rätt inställning kanske det kan gå.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-07-07 19:41:00
|
|
Elina |
Länge sedan hade amerikanska indianer rättesnöre att inte ta mer av jorden än man absolut behövde för överlevnad. Kanske borde vi leva lite med den principen, om vi tänker att även nästa generationer skulle överleva. Vad är det vi egentligen behöver? Materiellt? Andligt?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-07-07 23:21:00
|
|
Henrik F |
Den andliga processen är att skala av det som är extra, det som inte behövs, vare sig det gäller självupptagenhet, konsumtionsbehov eller gamla myter om sig själv som man bär på.
Vi skulle nog behöva en återinförelse av de gamla visdomstraditionerna, fast i en ny och passande tappning för nutiden.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-07-08 11:38:00
|
|
Elina |
Håller helt med dig. Kanske när klimat- och andra kriser drabbar oss mera synligt?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-07-09 15:44:00
|
|
Henrik F |
puh, jag vet inte varför det är så men det är ofta den jävla skiten och smärtan som tvingar oss till förändring och förbättring. Men även det det ljusa och hoppfulla man upplever som man vill ha mer av.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-07-09 19:24:00
|
|
Elina |
Det är inte ofta de klara "light bulb moment" får oss att stanna upp och verkligen börja en förändring av någon art. Oftast behövs en smärre jordbävning. Kanske vi mognar sakta, alltför sakta.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-07-10 10:57:00
|
|
Henrik F |
Jag tror man mognar snabbare om man lägger mer energi och uppmärksanhet på både de lägre och högre delarna av sig själv, man ökar sitt medvetandespann och förmåga att uppleva, både uppleva ifrån ett barnperspektiv och ifrån sin högsta insikt.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-07-10 11:01:00
|
|
Henrik F |
Men det som är mest avgörande är nog inställningen man har. Vill man något så ordnar universum upp det på det sättet, det gäller bara att veta vad man vill. Vill man lyckas med allt man tar för sig och genom sin inställning kommunicerar det till universum så blir det så.
|
| |