|
Inlägg #1: Postat: 2006-07-03 14:25:00
|
|
Janne B |
Jag kan känna ett brödraskap/systerskap med många miljoner andra som fasar över det som händer i Gaza. Muslimer och Judar är "Bokens folk". De är långa stycken trossyskon som delar på regionens historia....men ändå.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-07-03 20:55:00
|
|
Bongo Bongo |
Välskrivet och ack så välformulerat så självklart kommer du att bli kallad antisemit. För vi måste förstå vilka fruktansvärda skador ett kaminrör kan orsaka bland välbeställda amerikanska ockupanter och landtjuvar, ooops, förlåt, modiga bosättare. ;-
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-07-04 10:06:00
|
|
hallmen |
Jenne B: Jag gillade artikeln skarpt. Kul med en annan vinkel på konflikten. Inte det gamla vanliga: vem s land är det!? Bra jobbat!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-07-04 12:16:00
|
|
Janne B |
En granat skadar lika mycket oavsett vem som sänder iväg den och oavsett hos vem den landar.
Men träffsäkerheten med hjälp av kaminrör är bara några procent medan laserstyrda pjäser från en helikopter ligger på ca 90 , har det nyss sagts mig. Israelerna siktar inte inte längre bara mot rätt hus utan även mot rätt våning...Men Mohammads barn och Jahves barn gråter lika högt, lika förtvivlat och blir lika föräldralösa.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-07-06 15:02:00
|
|
Thomas L. Aabo |
"bokens folk"? Gör du skillnad på dem och andra? Jag tillhör inte dem, ska jag dö hellre än dem?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-07-06 16:16:00
|
|
Janne B |
"Bokens folk" är ett uttryck för de tre religioner som delvis har sin bakgrund i Gamla Testamentet, även kallad Koranen, även kallad Talmud ...Det sägs att dessa folk är en slags bokens bröder som inte skulle kunna vara fiender osv. Verkligheten tycks vara en annan.Enligt mig beroende på maktperspektivet.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-07-06 16:18:00
|
|
Janne B |
Där makt inte fins som på byanivå i Sverige kommer ju kristna och muslimer väl överens p g a en andlig syn på tillvaron. Vissa muslimska kvinnmor klär sig som kristna kvinnor i Sverige för 100 år sedan. Likadant med sex etc.
|
| |