Sverige-T&T: läktarplats vs massmedia

Inlägg #1: Postat: 2006-06-12 22:09:00
Janne B
Sportorden är ungefär som vinprovarnas ord. En variation av plattheter och lyrik.Tomma ord och ord med djup mening.Ord kan lyfta oss till Zlatans hoppande höjder eller ta oss ner i gruset. Publikljuden kan jämföras med orgelbrus ibland. Plötsligt blir alla helt tysta i några sekunder, som om en världsdirigent stått framför dem. Interpunktion kanske det heter. Så stiger sorgen eller glädjen mot himmelen igen.
Inlägg #2: Postat: 2006-06-13 09:14:00
Olle Arnell
Tack Gunnar, alltid kul med beröm, och framför allt från äldre! Mitt mål är att bli journalist, frågan är i vilken form det blir.

Men vad jag än kommer skriva kommer jag alltid visa min egen ståndpunkt och inte flyta mjed strömmen som många verkar göra idag.
Inlägg #3: Postat: 2006-06-13 10:33:00
Bong
På det hela taget tycker jag det är bra skrivet. Jag var själv på plats och visst, Sverige höll i bollen och kontrollerade spelet men det räcker lixom inte, klarar man inte av att göra mål i spel 11 mot 10 i över en timme mot T&T så är det inte otur, det är dåligt! Det är något fundamentalt fel med Sveriges anfallsspel och ska vi ha någon chans måste det rättas till.
Inlägg #4: Postat: 2006-06-13 10:58:00
Janne B
Kan det verkligen vara ett fundamentalt fel om spelet gick på rätt planhalva ca 70 av tiden och då Sverige hade många fler skott mot mål än de andra? Ja inte begriper jag?
Inlägg #5: Postat: 2006-06-13 11:56:00
Olle Arnell
Om Zlatan hade satt den chansen han skapade som påminnde väldigt mycket om den soloprestation han gjorde mot Ungern så hade det inte snackats om ett fundamentalt fel i anfallsspelet, det hade snackats om ett proffsigt lag som gjort precis vad dom behövde, 1-0. 3 poäng.
Inlägg #6: Postat: 2006-06-13 12:57:00
Janne B
NU börjar vi närma oss sanningen med raska slag på tangenterna. OBS Min sanning.!
Inlägg #7: Postat: 2006-06-13 14:54:00
Olle Arnell
...eller min sanning, då det var jag som skrev artikeln som diskussionen handlar om, och skrev även inlägget som gav ditt efterföljande inlägg om att diskussionen var på väg åt rätt håll. Vi enas om att det är VÅRAN sanning tycker jag.
Inlägg #8: Postat: 2006-06-13 14:59:00
Janne B
Bäste Olle. Tack för artikeln. Jag har lite svårt att uttrycka mig exakt rätt i den häftiga värmen...Du hitta rätta spåret först...
Inlägg #9: Postat: 2006-06-13 15:14:00
Olle Arnell
Nog om detta.

Vad är förresten reaktionerna hos er på utspelet om att Zlatan bör petas?
Inlägg #10: Postat: 2006-06-14 09:22:00
Bong
Jag vidhåller att det är något fundamentalt fel med Sveriges anfallsspel, har Sverige gjort något mål i år som inte varit vid fasta situationer? OK om Sverige hade gjort ett mål de sista tio minuterna så hade man blivit lättad men det hade fortfarande inte varit bra, med dom förutsättningarna man hade så borde det ha kommit tidigare och nu kom det ju inte alls.
Inlägg #11: Postat: 2006-06-14 09:29:00
Bong
Vi får hoppas att jag antingen har fel och att knuten lossnar och målen börjar trilla in eller att om jag har rätt så får dom till en förändring i anfallsspelet kanske inte stå så förbaskat stilla i utkanten av målområdet... som leder till fler mål. Det lär ju visa sig ganska snart hur det ligger till :-
Inlägg #12: Postat: 2006-06-14 09:34:00
Bong
Har inte sett utspelet om Zlatan men än så länge så tycker jag att han platsar i laget... Jag hoppas verkligen att Sverige får till det i de kommande matcherna. Förutsatt att Sverige spelar i de matcherna så har jag biljett till kvart, semi, match om 3:e pris samt final. Vore inte helt fel att få se åtminstone kvartsfinalen på plats i Tyskland :-
Inlägg #13: Postat: 2006-06-14 11:30:00
Lars Bred
Sverige gjorde en hygglig match mot T&T, spelmässigt. Massor med chanser skapades. Fotboll går ut på att göra mål och att förhindra mål. 0-0 och man kan vara nöjd till hälften. Det finns nyanser även inom sportjopurnalistiken. Läs på!
Inlägg #14: Postat: 2006-06-14 13:33:00
Janne B
Ja det har knappast nämnts förut. Men vi måste ju ha haft ett väldigt bra försvar plus bra målvakt. Eftersom spelet gick på andra planhalvan i huvudsak...
Inlägg #15: Postat: 2006-06-14 16:09:00
Olle Arnell
Ja det verkar vi ju alla rörande överens om, att Sverige spelade bra, släppte inte in mål och det enda som fattades var mål framåt.
Men imorgon tror jag att det släpper och med ett resultat som 3-0 är T&T-matchen snabbt glömd och sedan lika mot ett redan klart England så är saken biff.
Inlägg #16: Postat: 2006-06-14 16:56:00
Janne B
I morgon är det Torsdag med alla nya möjligheter...
Inlägg #17: Postat: 2006-06-15 10:09:00
Olle Arnell
Idag är det Torsdag med alla nya möjligheter...

Ödesmatch har den kallats, och visst, kanske är det så. Det kommer bli en underbar kväll ikväll! Imorgon vaknar vi säkert som oslagbara i dagstidningarna, för det är ju bvad alla vill läsa
Inlägg #18: Postat: 2006-06-15 10:17:00
Janne B
Fullständigt oslagbara..om vi nu inte hade haft en sådan...otur. "Bollen rullade inte vår väg". "Vit bytte spelare en minut för sent". "Zlatan hade solen i ögonen". För mig är dessa förklaringar en slags poesi. Både de positiva och negativa förklaringarna. "Vi hade turen på vår sida". "Gudarna var med oss". "Det spökade inte alls i kväll".
Inlägg #19: Postat: 2006-06-15 10:20:00
Janne B
I kväll handlar det om Fotboll men också om psykologi, kemi, sociologi, vittnespsykologi, karaktär, moral....annars hade begreppet "fotboll" aldrig blivit så stort. Förr på söndagarna var det officiell religion fram till klockan 12. Därefter en folkligare mindre officiell religion. Söder om Falköping finns en präst som slänger av sig prästakragen kl 12 och rusar ut på planen....
Laddar...