Min autistiske son får inte gå i skolan!

Inlägg #1: Postat: 2006-05-15 11:11:00
Janne B
Om din son är i skolan så har säkert skolan alla förpliktelser. Men är han i hemmet så kan nog LSS gälla. Men skolans skyldigheter upphör inte för att han är i hemmet. De kan vara skyldiga att organisera lämplig undervisning hemma om det är omöjligt att ha honom i en klass. / Om detta inte fungerar i din kommun så fråga gärna hur samma sak skulle ha skötts i en grannkommun. Så har du ett praxis att visa upp.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-15 11:25:00
Leif-Arne
Det jag funderar på mer specifikt är, om någon har rätt till persolig ass. så skall väl hur detta skall utformas ske i dialog med vårdnadshavare och skolan. Inte kan väl rektor godtyckling avgöra behovet av ass.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-15 22:38:00
Sunny
Rättigheterna finns men man måste orka slåss för att få dem! Är man ensam med ett autistiskt barn så förstår jag att det är svårt att orka .
Inlägg #4: Postat: 2006-05-16 09:32:00
Leif-Arne
3 Du har desvärre alldeles för mycket rätt Sunny. Frågan är om det kan finnas någon allierad i närområdet som kan hjälpa och stödja.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-16 09:38:00
Janne B
Ja kämpa ensam är oerhört svårt men om författaren går med i FUB eller annan organisation och tillsammans med dem kräver saker, då blir det skillnad. Man får en helt anna respekt med en organisation bakom ryggen.
Inlägg #6: Postat: 2006-05-16 13:39:00
Susanne Eriksson
FUb är för dom som har utvecklingsstörning och det är ännu inte bevisat att min son har det.Han har högfunktionell autism o selektiv mutism.Jag var i kontakt med dom.
Inlägg #7: Postat: 2006-05-16 13:41:00
Susanne Eriksson
Jag vet inte vem som ka kunna hjälpa mig då jag informerat alla instanser som jag kunnat komma på.Har informerat media,deabatt m.m Alla skickar mig tillbaka till rektorn och hänvisar till 4 kapitlet.
Inlägg #8: Postat: 2006-05-16 13:42:00
Susanne Eriksson
Frågan är ju om dom då inte följer detta o skolverket inte gör något trots sin kritik mot göteborgskommun.Vem är då som ska ta i det.För tydligen har ingen ansvar.Alla bollar mig hit o dit.Tydligen är det ok att ett barn inte går i skolan.
Inlägg #9: Postat: 2006-05-16 13:52:00
Janne B
FUB är sedan många år den mest kompetenta handikapporganisationen, som därtill haft stöd ini Socialstyrelsen av nestorn Karl Grunewald och andra. Skulle förvånga mig om de avvisar dina behov p g a ´bristande diagnos. FUB är en social sammanslutning där man stöttar varandra, inte en medicinsk.Kräv att få vara med,för att du behöver dem. Senare kan du säkert vara till nytta för dem. Jag ska snoka lite.
Inlägg #10: Postat: 2006-05-16 13:59:00
Janne B
Här har du en länk till mindre kända diagnosgrupper som FUB börjat att arbeta med.
Länk: fub.se Det såg ut att vara en mycket nyttig sida med hänvisning till rådgivare.
Allt väl önskas dig Susanne. jag har jobbat många år med handikappade och varit stödmedlem i FUB.
Laddar...