Sätt fart Janne, det är krig

Inlägg #1: Postat: 2006-05-08 18:37:00
Janne B
Staffan. Man kan säga att det gjordes en massa förberedelser av mig och andra för en ransonering, som skulle ha trätt i kraft i slutet av januari tror jag. Men innan dess avblåstes ju det hela. Så det du minns var följden av "frivillga uppmaningar" om sparsamhet mm. Jag tror att inte ens "helgkörningsförbudet" var en lag utan något som regeringen solidariskt krävde, hoppades etc.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-08 18:37:00
Janne B
Tänk dig det lokala sociala trycket också. Jag spanar lite mer efter fakta./ Ja på vissa håll hann man sända ut ransoneringskort, jag hann inte. Själv äger jag nog brödkuponger från 1943....
Inlägg #3: Postat: 2006-05-08 18:48:00
Janne B
Detta hittar jag på nätet,jag har kortat lite:"Bakgrunden till ransoneringen 1974, var att oljeländerna i arabvärlden, 1973 slöt sig samman i en kartell OPEC för att genom att minska världens oljeproduktion skulle man få upp priset. I Västvärden reagerade man med stor oro, och befarade att världens oljetillgångar höll på att sina.
Inlägg #4: Postat: 2006-05-08 18:48:00
Janne B
I Sverige startade en stor energisparkampanj med bensinransonering. Ransoneringen pågick i 21 dagar. Under den tid ransoneringen pågick hade det svenska folket gömt undan och hamstrat? plastdunkar med bensin i hemmen och källarförråd för att kunna ta sig med bil till jobbet. Detta innebar en stor brandrisk, varför polisen senare gjorde razzior och bar ut litervis med bensin från höghusens källare. /// Detta citat var inte så bra så jag återkommer.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-08 21:17:00
Janne B
Jag får inte detta att riktigt stämma. Men det var väl så att sedan kriget slutat och kanalen var fylld av skeppsvrak, så fann OPEC att det var ett lämpligt tillfälle att dra åt kranarna och höja priset. Trots detta så kunde regeringen avsluta ransoneringen redan i slutet av januari efter 21 dagar. Vet Ni mera?
Laddar...