Klass mot klass

Inlägg #1: Postat: 2006-05-06 15:49:00
Unto S
De rika kan berika sig med miljoners miljoner, de fattiga drabbas av försämrad ekonomi, sänkt a-kassa, sämre sjukersättningar mm. Längre arbetstid för att inte glömma. I kapitalismens barndom fick arbetare, deras hustrur och deras barn arbeta i hälsofarliga fabriker mellan 12 och 16 timmar. Det var på den tiden när feodalsamhället krossades av borgerliga revolutioner med Napoleons soldater i spetsen. Kungar och adeln förlorade sin makt och borgerligheten tog över.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-06 15:51:00
Unto S
Arbetare, typografer gjorde det möjligt för det fria ordet att sprida sig, det var inte deras åsikter som spreds utan den nya härskande klassens. Arbetsförhållandena var undermåliga, genomsnittsålder för typograferna låg på 34 år. Särskilt skonsamma var de inte, de nya härskarna innan arbetarklassen organiserade sig. Arbetarorganisationerna togs hand av reformisterna dvs. – Det som är bra för företagen är bra för de anställda.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-06 15:52:00
Unto S
Detta resonemang kan man använda även när det gäller staters förhållanden sinsemellan. – Det som är bra för USA är bra för övriga världen. 40 000 dör dagligen av enkla sjukdomar och svält i världen, mest barn. Så har det hållit på i årtionden samtidigt som USA blir rikare och aggressivare. Feodalherrarna försvann från jordens yta och det är inte helt fel att säga att även dagens härskare går samma väg om man kan tro på historiens gång.
Inlägg #4: Postat: 2006-05-06 15:53:00
Unto S
Det är populärt att säga att de ärvda generna är orsaken till det fattigas situation. ”Rasbiologin” har tyvärr fått utbredning genom att man uppfann generna. Men det är inte generna som är orsaken till rikedom eller till fattigdom utan det ekonomiska systemet vars lagar har skrivits av borgarklassen.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-06 15:54:00
Unto S
Folkpartiledaren Lars Lejonborg sa häromdagen vid ett möte i Malmö att det är bra att Kina har låtit några få bli väldigt rika som gör att de fattiga har blivit mindre fattiga. Så klassamhället fortsätter. Jag har en bild framför mig. Ett stort middagsbord, de rika frossar, fattiga sitter under bordet och äter upp smulorna som de rika tappar. Mer de rika frossar, mer kommer de fattiga att få njuta av smakliga smulor. Det är inte den sortens samhälle jag är glad för.
Inlägg #6: Postat: 2006-05-07 21:25:00
steno
Den privata girigheten hos företagsledare eller styrelseledamöter verkar inte ha någon gräns. De passar på varann och saxar upp förmånerna. Vilket motstånd finns mot egna krav som Ericssons eller Volvos ledning ställer?
Inlägg #7: Postat: 2006-05-07 21:28:00
steno
Det jag mest reagerar mot är vidlyftiga pensionsnivåer, bonus som utgår oberoende av resultat kanske efter kort tid. Kortsigtiga åtgärder, t.ex spektakulära personalminskningar som inte håller i längden men ger snabba belöningar
Inlägg #8: Postat: 2006-05-07 21:30:00
steno
Klassgränserna och individers/barns bättre chanser måste tacklas med samhällspolitik. Bostadspolitik, stadsplanering, skolpolitik etc
Inlägg #9: Postat: 2006-05-07 22:48:00
Janne B
5 Unto "Folkpartiledaren Lars Lejonborg sa häromdagen vid ett möte i Malmö att det är bra att Kina har låtit några få bli väldigt rika som gör att de fattiga har blivit mindre fattiga". Det tror jag inte alls att han sagt. Möjligen första halvan...
Laddar...