|
Inlägg #1: Postat: 2006-04-14 11:31:00
|
|
stålis |
Rimligt är väl att om man ställer en ologisk fråga, så påvisar den som vet mer vari det ologiska består. Nej, min lilla text genljuder av fraser som vi hört politiker använda i debatten. T ex den vanliga sossefrågan vilka delar av budgeten borgarna tänker skära i för att få råd med sina skattesänkningar?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-04-14 11:40:00
|
|
stålis |
Nå, inget ont som inte för nåt gott med sig. Jag har åter plockat fram David Landes tyvärr tjocka nationalekonomiska historia, som för att vara ett sånt verk är ganska lättläst. En massa historisk bonusinformation gör att det trots ämnet inte blir knastertorrt. Hoppas bara det innehåller den info. som jag behöver för att begripa det fiffiga i att staten lånar pengar för att finansiera budgeten.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-04-14 11:40:00
|
|
stålis |
Råder det enighet bland alla fackekonomer om att detta är något fiffigt? Tycker t ex Friedman det också? Eller har ens uppfattning att göra med hur man vill att samhället skall se ut? Alltså, om man är för en stor offentlig sektor eller en minimalistisk nattväktarstat?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-04-15 00:17:00
|
|
Scooby |
stålis! Dina frågor är berättigade och föredömliga. Önskar bara att ekonomerna orkade ställa dem. Främst till sig själv.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-04-15 08:51:00
|
|
Janne B |
Det finns ju en god berättelse i Bibeln om Josef som först var en slags fånge, men sedan hovman hos Farao. Han sa åt Farao att det skulle komma missväxtår, så nu gällde det att spara säd i sju år?medan det var goda tider. Annars skulle folket svälta ihjäl under missväxtåren. Folket gnällde o gnölade över att behöva spara, så Josef låg risigt till ett tag. Men sedan över levde alla. Var detta världshistoriens första lektion i nationalekonomi tro?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-04-15 08:58:00
|
|
Janne B |
Här hittar du mer om Josef: Första Mosebok 37, 41 och 50 / Han kastades i en torr brunn av avundsjuka bröder.Såldes sedan till en karavan som var på väg till Egypten. Men sedan "kom han upp sig".
|
| |