Jag och Profeten

Inlägg #1: Postat: 2006-04-11 13:46:00
Unto S
I alla tider, har man stämplat muslimerna som blodtörstiga krigare och terrorister. Så må det vara, men deras härjningar kan ändå inte mäta sig med de kristnas. Vi stannar i nutiden. Vad jag kan erinra så deltar inte ett enda muslimskt land i något krig mot ett annat land utom i Irak som har ockuperats av kristna soldater. Däremot är det många kristna länder som deltag i krig, länder som USA och det djupt kristna Polen.
Inlägg #2: Postat: 2006-04-11 13:48:00
Unto S
Intressant är att de flesta Östeuropeiska länder som deltar i USA:s i krig mot Irak hade starka fascistiska regeringar under mellankrigsåren. Under kommunisttiden fick dessa länder inte kriga. Inte ens i fallet Ungern –56 eller Tjeckoslovakien –68 fick dom vara med utan fick stanna utanför gränserna. SVT kör fortfarande med historieförfalskning när dom visar gamla journalfilmer där det sägs t.ex. att Östtyskland var med att ockuperade Tjeckoslovakien -68. Så falskt, så falskt!
Inlägg #3: Postat: 2006-04-11 13:49:00
Unto S
Jag är ateist men är ändå intresserat av religiösa frågor. Marx skrev en gång i tiden ”Religion är folkets opium” och inte som många hävdar ”Religion är opium för folket”. I Sovjetunionen trodde man att om man tar bort ”opiumet” blir det inget rökande. I Sovjetunionen minskades kyrkbeståndet och religionsundervisningen i 70 år utan att nå resultat. Religion är inte opium för folket utan religion är folkets opium. Den drogen finns i alla människor sedan miljoner år tillbaka i tiden.
Inlägg #4: Postat: 2006-04-11 13:50:00
Unto S
Och så en hälsning till Janne B, han som klagar att jag alltid drar USA in i debatten. Svårt att undvika, USA är ondskans makt eller vad sägs om deras härjningar de senaste decennierna. Man behöver bara säga Hiroshima, Nagasaki, Korea, Vietnam, Laos, Kambodja, Panama, Grenada, Nicaragua, Columbia, Kuba, Haiti, Dominikanska Republiken, Libyen, Sudan, Afghanistan, Jugoslavien och Irak. Redan dessa namn gör att man spyr när någon kallar det kristna USA sympatiskt.
Inlägg #5: Postat: 2006-04-11 13:51:00
Unto S
Kan någon skriva upp en lika lång lista när det gäller muslimska länders ockupationer av andra länder?
Inlägg #6: Postat: 2006-04-11 13:53:00
Janne B
Fint Unto att du är intresserad av detta ämne. Men kristendomen har aldrig sagt sig ha tre Gudar, du gör en medveten förvanskning. Treenigheten betyder bara att Gud har tre uppenbarelseformer. Den Helige Ande är det samma som Guds vilja./ Man hör när kristna beder spontant att de använder Gud och Jesus som helt synonyma begrepp. De beder inte till Gud en stund och sedan till Jesus. Jag har aldrig hört någon bedja specifikt till Anden som något fristående.
Inlägg #7: Postat: 2006-04-11 14:01:00
Leif-Arne
4 Utan att ifrågasätta fakta, men mera orsak och verkan, likt svaret på frågan: Varför slickar sig hunden på p., jo därför att den kan!, menar jag att orsaken till USA och vissa andra länders militära aktiviteter i andra länder är just denna, de gör därför att de kan.
Inlägg #8: Postat: 2006-04-11 14:04:00
Leif-Arne
Analogt, man kan förvisso utifrån den ytterst begränsade militära aktivitet utanför landet som varit, definiera Norge som ett mycket fredligt land. Själv tror jag det mer beror på att man aldrig har haft kapacitet. Spekulation förvisso men ändå.
Inlägg #9: Postat: 2006-04-11 14:05:00
Janne B
4 Det kristna USA som uppträder i kyrkor och församlingar är rätt så sympatiskt. Till ungefär lika delar konservativt resp socialt. Men "den kristna högern" har sedan länge ett enormt mediaövertag. SVT rapporterar aldrig från den kristna vänstern.
Inlägg #10: Postat: 2006-04-11 14:06:00
Janne B
f Men jag har ett starkt intryck av att det håller på att svänga. Allt fler kristna därborta spyr över att ofta förbindas med Statens olika krigsföretag. Jag har flera ggr läst att Presidenten sällan ses i någon kyrka, så har det alltid varit med honom. Men att han försöker ha högerkristna som maktbas, vet vi ju alla. Så det är bara att spy på.
Inlägg #11: Postat: 2006-04-11 14:21:00
Unto S
All respekt gör den ”äkta” kristna tron. I den djupa södern i USA lär det finnas den sortens kyrkor. Men jag kan inte förstå varför dessa kyrkor attackeras. Läste häromdagen att ett tiotals kyrkor har blivit brända, tydligen av andra kristna dvs. Ku-Klux-Klan.
Inlägg #12: Postat: 2006-04-11 16:48:00
Janne B
Unto/ Jag för ingen dialog med dig på ett tag. Av kända skäl.
Laddar...