|
Inlägg #1: Postat: 2006-03-22 09:34:00
|
|
peter_ |
Jag tror att det bästa man kan göra är att försöka tänka på vilka antaganden man gör, så att man undviker att dra förhastade slutsatser och har en medvetenheten som hjälper en att, vid behov, kontrollera viktiga antaganden innan man agerar. Skolan strävar efter att ge allmänbildning i området, men man ser hela tiden skendebatter osv pga detta.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-22 09:34:00
|
|
peter_ |
Det används systematiskt som trick vid manipulering av vår konsumtion och våra politiska, såväl som andra, uppfattningar. Vi måste använda fördomar i meningen att ibland anta något vara sant utan klara bevis, som hypotes, men inte tappa bort grunden för antagandet. Det är svårt och man måste prioritera klokt och ansvarsfullt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-22 09:37:00
|
|
peter_ |
Klarar man det i en diskussion så kan man ju ägna sig åt sakfrågorna.
Det är trevligt när det händer. Inte alls så sällan förresten.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-22 11:28:00
|
|
Janne B |
2/ Just det. När jag talar med någon måste jag utgå från att det han säger är sant, i synnerhet om jag känner personen en del. Men så fort jag hör något via ett mellanled som media så ökar min misstänksamhet. Vi får t.ex. veta bara några promille av allt det vettiga som Laila F, sannolikt gjort. Så fort som jag i en text ser att en sak inte stämmer. Så blir jag misstänksam mot resten.
|
| |