Vissa tankar bärs fram av vinden

Inlägg #1: Postat: 2006-03-21 15:06:00
Janne B
Guds plats kan också vara att 90 av amerikanarna ber för sina soldater i Irak. Detta sades i Go Morgon Världen i helgen, där jag även lyssna på reprisen. Gud har en väldig plats hos detta folk på gott och ont. På ett sätt som är nästan omöjligt för oss svenskar att begripa.
Inlägg #2: Postat: 2006-03-21 15:07:00
Janne B
Vi som varit rätt sekuleriserade i bortåt hundra år. Då Katekesen togs bort ur skolan av Liberalerna Fridtjuv Berg.I USA talar folk om gud i alla sammanhang, ofta ganska ytligt men "Jesus Kristus"finns alltid nära till hands. Hos oss krävs det nästan en särskild panel i TV för att vi ska tala om Gud. Även i en radioandakt kan de helt missa att säga Gud eller Jesus. Skilda Världar.
Inlägg #3: Postat: 2006-03-21 21:49:00
soilander
Ja, verkligen, det är skilda världar. Det är ju en ständig kamp om "rätt" värderingar och kulturella skillnader. Jag tycker ändå att Hierta var rätt så annorlunda för sin tid. Om man nu ska tro det jag skriver. ;-
Inlägg #4: Postat: 2006-03-21 21:55:00
Janne B
Det ska man nog tro. Jag har en kkänsla att du gjort lite specialstudier om honom, samt sedan skrivit din version. Jag blir lite nyfiken så jag repeterar nog lite på nätet. Lev väl.
Laddar...