|
Inlägg #1: Postat: 2006-02-02 09:37:00
|
|
Redliner |
och för att vidga debatten, får man säga vad man vill om danmark? verkar som att många danskar blir riktigt jävla förbannade. Länk: aftonbladet.se
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-02-02 09:41:00
|
|
El Guatusi |
Red: Sjalvklart far man saga vad man vill om Danmark som stavas med stort D, for ovrigt!. Man kan t o m branna det heligaste heliga for en dansk, Dannebrogen, utan att bojkotter och hemsandande av ambassadorer blir aktuella.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-02-02 09:43:00
|
|
El Guatusi |
Men ar det sant, som Svenning sager, att "Vårt lilla grannland är Västeuropas mest fördomsfulla, bigotta och inskränkta nation". Jag kanner flera italienska personer - bland dem, min flickvan! - som arbetat med bada Sverige o Danmark, och deras kommentarer skiljer sig en aning fran Svennings.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-02-02 09:47:00
|
|
El Guatusi |
Hursomhelst: vad fundamentalister helst av allt ser, ar att ett hycklerifritt meningsutbyte mellan skandinaver overgar i pajkastning och chauvinism, typ "vi ar vidsynta o toleranta, ni ar inskrankta o bigotta". Den linje som Svenning nu ar inne pa, m a o.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-02-02 10:43:00
|
|
Redliner |
att få sin mejlbox fylld med hotfulla mejl är också en form av censur. och vad är värst? att regeringar som inte har någon folklig legitimitet whatsoever kallar hem sina ambassadörer, eller om horder av "vanliga" danskar skriver hatmejl till alla som kritiserar främlingsfientligheten i landet?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-02-02 10:49:00
|
|
Redliner |
stavas danmark med stort d? nä, du skojar!? antar att jag hädar både nationalism och religion, för jag gör ingen skillnad på länder eller religiösa skrifter: här råder gemenernas emancipation. du, däremot, tycks lida av för sträng potträning! italien är vackert, men italienare har inte bättre koll på danmark än svenskar. ciao ciao
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-02-02 15:09:00
|
|
Milan Ovrlinic |
Hur det än må vara med danskarnas främlingsfientlighet har jag lustigt nog blivit illa bemött när jag säger att jag är svensk men när jag säger att jag har serbsikt/jugoslaviskt ursprung blir de vänligare. Detta är givetvis öppet för tolkning, men att svensk media och politiker gärna vill visa sig som toleranta betyder inte att alla svenskar är det inte ens de som påstår det. Jag har stött på ett och annat påhopp från svenskar i mina dagar, tro mig, och det är inga vänliga ord.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-02-02 15:51:00
|
|
Janne B |
7 Milan/ Här har du säkert alldeles rätt. De serber jag träffat kallar sig helst kroater eller något annat. För Alla serber tycks ha fått skuldstämpeln på sig. Det var givetvis ett mkt begränsat antal serber som kunde avgöra vilka som skulle leda dem. Även i hyfsade demokratier så är det i praktiken en liten klick som är "presidentmakare".
|
| |