Inlägg #1: Postat: 2006-01-23 08:19:00
|
El Guatusi |
Det finns naturligtvis inget helt "objektivt" satt att mata kvinnofortryck. I den muslimska varlden ar det t ex accepterat att man har sexuella erfarenheter fore aktenskapet, medan kvinnor maste avhalla sig. Ar de mkt rika kan de mojligen tillata sig ett o annat aventyr, for att sedan - kirurgiskt - atererovra sin "modom". Men inga siffror finns naturligtvis pa detta.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-01-23 08:46:00
|
bloggeri |
Det råder viss begreppsförvirring om vad s k "hedersmord" egentligen är. Det förekommer i s k "vendettasamhällen", var tex rätt vanligt i Italien lång in på 60-talet. Och när en muslim dödar sin otrogna hustru kallas det hedersmord. När en svensk gör detsamma kallas det svartsjukedrama. Vi skulle likväl kunna kalla svartsjukemord för hedersmord, då blev hedersmord också vanligt också hos svenskar.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-01-23 10:23:00
|
Bongo Bongo |
Ingenting som berättigar till mordiska sedvänjor inom islam? Hm, och ändå är hedersmord ett dödligt faktum. Så märkligt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-01-23 12:02:00
|
Jan E |
Det är ju självklart att det inte går att hitta stöd för hedersmord på kvinnor i islams religiösa skrifter. Ändå förekommer denna medeltida perverterade form av ”rättsskipning” - och det är främst bland muslimer som den förekommer. Det måste man kunna säga utan att bli anklagad för att utmåla alla muslimska män som kvinnoföraktare eller potentiella hedersmördare.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-01-23 12:45:00
|
Franklin |
Du har helt rätt i att vi måste föra en korrekt diskussion som baseras på fakta. Och precis som du skriver förekommer ju hedersmord även bland kristna. Jag skulle snarare vilja peka på kulturella faktorer, bristande utbildning och fattigdom som de största orsakerna när det handlar om hederskulturer och hedersmord.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-01-23 15:46:00
|
Anders Klasson |
Är inte så förtjust i islam,men
eftersom varken ni muslimer eller
vi Svenska Nationalister gillar
massmedia så kan min slutsats bara
bli en - Att Svensk Massmedia helt
enkelt lever i en egen värld utan
insyn och skapar sin världsbild utifrån den Sandlåda i Stockholms innerstads-kretsar dom lever i
När Tussilagon slagit ut utanför Tv-Huset säger dom "nu är våren här",även folk i massmedia håller
på med Frimureri och annat skummt,
inte bara politiker vill jag passa på
att tillägga.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-01-23 16:57:00
|
Ramona Danlen |
Var är demonstrationstågen? Jag undrar hur lång tid om någonsin det ska bildas demonstrationståg med muslimska män i Sverige som demonstrerar för kvinnors lika rättigheter inom familjen. För kvinnors och barns rätt att slippa bära slöja eller att alla muslimska män också ska börja med slöja.För rättigheten till fri abort. Det skulle demonstrationståget skulle jag vilja se inom alla religioner! När kommer det?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-01-24 01:51:00
|
Calle Z |
Så är det! Islam är en tolerant och jämnställd religion! Svensk media målar upp en falsk och felaktig bild av muslimerna! Daniel.L förstår till en viss del att svenska folket får en felaktig bild av islams riktiga kvinnosyn pga svensk media! Att Daniel.L förstår till en viss del? Det får vi vara tacksamma för.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-01-24 01:58:00
|
Redliner |
jag har också reagerat med förfäran på vissa delar av mediebevakningen, men på ett annat sätt. svenska krönikörer har förlorat alla hämningar och vräker ur sig främlingsfientliga åsikter som infekterar den viktiga debatten om hedersrelaterat våld och kvinnoförtryck.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-01-24 13:16:00
|
Unto S |
”Det Heliga kriget är som idé en mycket mer kristen än muslimsk tradition. Under korstågstiden som inleddes för drygt 900 år sedan itutades de europeiska krigarna att de skulle få alla sina synder förlåtna redan genom att slå ihjäl någon enstaka muslim. Och kyrkan arbetade hårt på att demonisera den muslimska fienden och lyckades över hövan. En del av de första europeiska korsfararna ägnade sig åt kannibalism eftersom de verkligen trodde att fienden var djurisk snarare än mänsklig.” Jan G
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-01-24 16:30:00
|
Anna Drangel |
Även om det inte står i koranen om hedersmord kommer man inte ifrån att det är i en viss kultur/del av världen som det förekommer. Man måste ju inte alltid dela in allt i muslimskt-kristet.
|
|