Inlägg #1: Postat: 2006-01-12 15:35:00
|
Janne B |
Det var Judas Iskariot, en av de tolv lärjungarna, som förrådde Jesus den där natten i olivlunden. För 30 silverpenningar ska han ha fört vakterna till platsen där Jesus befann sig. Sedan vet vi hur det gick. Jesus fängslades och korsfästes.
Nu kan förrädaren Judas få sin upprättelse./Ingen kommentar.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-01-12 15:57:00
|
Leif-Arne |
Hur ser man då på PP´s roll, var han åxå predestingerad att spela en roll. Eller hade han ett val, och valde att ge efter för påtryckningar trots att han själv inte var helt övertygad om att han villekorsfästa.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-01-12 16:00:00
|
Leif-Arne |
Bulgakov ägnar PP en hel del tankemöda i "Mästaren och Margarita" i en sidohistoria. Tänkvärd och stor läsupplevelse.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-01-12 16:00:00
|
Leif-Arne |
Står det i Bibeln något om att det skulle varit ett åskoväder denna dag?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-01-12 17:21:00
|
Janne B |
jag är ju inte precis katolik så jag vågar inte svara på frågan pm Pontius Pilatus. Boken du nämner har jag hört talas om men ej läst./Något av evangelierna nämner att vid Jesu korstfästelse rämmade förlåten. Det var ett slags stort draperi som gick i tu, kanske vid jordbävning eller åskväder?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-01-12 19:36:00
|
Sunny |
KIllar: Å vad jag önskar att min gamle konfirmationspräst som stämplade mig som hädare när jag var 13 o tog upp detta levde!!!!
Det var min sista kontakt med kyrkan förutom när jag äntligen blev myndig o kunde gå ur.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-01-12 19:38:00
|
Sunny |
PP var ju ingen idealist eller frihetskämpe i stil med seloterna utan del i en ockupationsarme så det var nog mera en slump som gjorde att han fick målet på halsen? Jag ser honom som en olustig ämbetsman som gärna velat smita undan ansvaret.
|
|