Bibelns starka kvinnor

Inlägg #1: Postat: 2005-11-28 14:03:00
Sunny
Men hon finns kvar på ett ställe i bibeln fast jag inte kommer ihåg var men med lite lästid så kan jag nog hitta henne
Inlägg #2: Postat: 2005-11-28 15:44:00
Janne B
Jag har tidigare gjort en del sök på Lillit i olika bibelupplagor men ej funnit henne. Men visst fanns hon med i de många skrifter som cirkulerade och skrevs av kring 300-400 talet. På nätet kan man finna väldigt vackra saker kring denna Lillit, med lite olika stavning.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-28 15:47:00
Sunny
Ja de rensade ut henne men de missade ett ställe: det var där jag först hittade henne som barn. Mitt levande bilellexikon har ju drabbats av afasi annars vet han var allting finns.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-28 16:15:00
Sunny
Tittade i min internetbibel: en smart uppfinning. Jesaja kap 34 vers 14:
"Schkaler bo där tillsammans med andra öken djur och gastar ropa till varandra. ja där kan Lilit få ro. där kan hon finna en vilostad" Alltså efter utdrivningen ur Ede
Inlägg #5: Postat: 2005-11-29 13:50:00
GunnarL
Lilit var nog inte den första "förskjutna" kvinnan. Som jag har läst det var hon en stark och självständig kvinna. Hon stack helt enkelt ifrån Adam genom att flyga upp i luften.
Adam bad Gud att han skulle hämta tillbaka henne och Gud skickade tre änglar för att hämta hem henne men de lyckades inte. Då skapade Gud Eva som var betydligt fridsammare.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-29 18:04:00
Sunny
Gunnar: Intressant detta. Lilit representera ju den starka jämlika kvinnan som inte ville underordna sig Adam. De var ju båda skapade av lera likadant. Adam klagade hos Gud: han vílle ha en fogligare kvinna o därför hörde Gud hans bön o skapade en kvinna av Adams egna revben.Men det är riktigt att Lilit i de flesta texter lämnar Adam tämligen frivilligt med sina döttrar.
Inlägg #7: Postat: 2005-11-29 18:15:00
Janne B
Det Sunny antyder är ju att det finns tyvå skapelseberättelser i Moseböckerna. Den välkända där Eva skapas av ett av Adams revben. /Rävben sa min glade pappa/. Så då berättelsen om hur Gud skapar två personer av lera, sannolikt mer jämlika. Om kvinnan av lera kallats Lillit är jag mer tveksam om. Men Sunny har ju hänvisat till Jesaja kap 34.
Inlägg #8: Postat: 2005-11-29 18:23:00
Sunny
Jo då: Den första berättelsen är oxå känd eftersom det är så relativt kort tid sedan den blev utesluten runt år 400Men som sagt så glömde de bort Jesaja
Laddar...