Las inget hinder för nyanställning

Inlägg #1: Postat: 2005-11-17 12:07:00
Jan E
Rörligheten skulle öka om LAS avskaffades – eller åtminstone luckrades upp rejält - och en arbetsgivare skulle inte behöva vara orolig för att anställa t.ex. äldre. Långtidsarbetslösheten skulle kunna minskas och andelen lediga jobb skulle öka. Poängen är ju att det skulle bli lika lätt att anställa som att avskeda.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-17 12:08:00
Jan E
Någon har sagt att LAS bortser ifrån att makt och ansvar måste hänga ihop. Det är precis vad det handlar om. Den som har ansvar för ett företag måste också ha makten över det, bl a vilka som ska anställas och vilka som ska avskedas, annars blir situationen ohållbar i längden. Det innebär givetvis inte att man ska få avskeda hej vilt, men en regelförändring är nödvändig.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-17 12:08:00
Jan E
Mycket av innehållet i artikeln är hämtad från en artikel i SvD den 11 november, författad av två personer i Civilingenjörsförbundet. Alltså en ren partsinlaga. Det tycker jag att Sten borde vara ärlig att säga.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-17 14:34:00
steno
Jag har jobbat i CF sedan 1977 och har ff uppdrag där även om jag numera arbetar för civilekonomerna. Det är känt av alla som hängt med i Sourze. Har skrivit hundratals artiklar i eget namn och som spökskrivare.Förtroendevalda använder i allmänhet underlag som tagits fram av tjänstemännen. Comprendo? Jag har använt några formuleringar från CF:s pressmeddelande eftersom jag delar dem. De är avsedda för spridning. Jag delar således CF:s värderingar här och har ofta utformat dem
Inlägg #5: Postat: 2005-11-17 14:37:00
steno
Har svårt att se att det skall vara svårt att anställa med alla möjligheter till tidsbegränsade anställningar för prövning. Det finns obegränsade möjligheter att säga upp pga arbetsbrist. Vilka ändringar vill du ha?
Inlägg #6: Postat: 2005-11-17 15:49:00
steno
Jag jobbade 2 ggr på Byggnadsstyrelsen. Före LAS anställdes alla tidsbegränsat som en formalitet. Det blev bara besvärligt, chefer som aldrig hade gjort någon prövning, utan ropade; Ta tre månader till!Alla anställdes fast efter en tid. N:a gång gällde lagen. Det blev ingen skillnad
Laddar...