Inlägg #1: Postat: 2005-11-14 12:49:00
|
Tarja |
Det var så vackert, att jag inte finner några ord.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-11-14 13:15:00
|
Janne B |
Ja piripiri/ Jesus samlade tolv rätt vanliga personer omkring sig och kan man nog säga utsåg dem till lärljungar. Han kallade dem" "Följ mig". Inte för att de var så duktiga och fina för det var de inte.Där fanns alla grader av tro. Där fanns avundsjuka.De konkurerade om finaste platsen bredvid Jesus. Flera var snabba att fly då det började osa bränt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-11-14 13:17:00
|
Janne B |
Sannolikt gömde man sig i två dygn efter korsfästelsen för att inte bli igenkända på "stan".Petrus förnekade alla kännedom så han blev nästan röd i ansiktet. Ändå utsågs han till församlingen klippa. Vad många ggr jag tyckat att den här lärljungaskaran påminner om en ordinär frikyrkoförsamling.Vill man studera folk med alla slags förtjänster och brister kan man leta reda på en församling på ca 100 medlemmar.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-11-14 14:05:00
|
Janne B |
Kan Ni tänka er att det finns folk som tror att en frikyrkoförsamling består av någon slags andliga elitmänniskor. Nej i varje församling finns folk som är alkoholister, har psykiska besvär, som blivit utjagade ur andra gemenskaper, är klent utrustade osv. Det vill säga ungefär som svenska folkets genomsnitt.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-11-14 14:09:00
|
Janne B |
Skillnaden är givetvis att de som finns innanför väggarna mer aktivt söker kristen tro, har vissa ideal på det moraliska området, försöker avhålla sig från alkohol och andra droger.Men det är ju en sak att ha ideal och en annan sak att lyckas med företaget. Enligt mig är det dock väldigt mycket bättre att ha ideal, föresatser och värderingar än att inte ha det.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-11-14 14:11:00
|
Janne B |
Det finns ett så vackert utsiktsberg i trakten. Jag orkar inte gå ända upp. Men jag orkar en bra bit upp och det är jag så "himla gla för".Hoppas Ni andra också har ett åtråvärt berg...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-11-17 01:35:00
|
Emma |
Piripiri, det var ett fullkomligt syndfritt människoliv och han besegra döden. Efter sin uppståndelse gjorde han, så de andligt blinda lärljungarna kunde se och leva som fullkomligt kristna vilket de inte var innan. ps. ännu en känga Janne B? När ska du kapitulera för Jesus helt och börja tro på riktigt?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-11-17 01:40:00
|
Emma |
Jag har sått Herrens frön, nu låter jag dem växa och gro i er. När han väl börjar söka er, så kommer det bli olidligt att kämpa emot, jag försökte kämpa emot i många år men tillslut klarade jag det inte längre.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-11-17 02:03:00
|
Emma |
Att öppna bibeln och läsa om Jesus och sedan upptäcka de fakta, de obestridliga fakta som visar att han är den han sa sig vara. Det är både gripande och otroligt.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-11-17 02:18:00
|
Emma |
Att först av allt upptäcka i det levande ordet hur den helige Ande verkat tidigare i mitt liv, när jag var ung, oskuldsfull och ren, att han visade mig i ordet "Hej! Det var jag som var med dig då...", då forsade tårarna, den närhet och gemenskap jag haft under unga år och aldrig förstått. De gåvor jag haft och aldrig förstått.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-11-17 02:21:00
|
Emma |
Och hur jag förlorade denna gemenskapen i mina rebelliska dagar, när jag dömde Gud för allt orätt som skedde min familj och bad honom att fara o flyga och lämna mitt liv, han var en gentleman och lämnade mig i fred, tomt som ett skal. År av tomhet, ensamhet inombords och syndigt leverne ledde tillslut mig tillbaka, världen hade inget att erbjuda i jämförelse med denna gemenskap. Så nu är jag tillbaka, det förlorade barnet är funnet. Lammet hitta sin herde. Nä nu somnar jag..
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-11-17 02:24:00
|
Emma |
Gonatt!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-11-17 10:00:00
|
Janne B |
7 Emma /Varför har du ett behov av att dela ut kängor åt mig? Du har gjort det några ggr förut. Varför? Jag vill inte dig illa.
|
|