|
Inlägg #1: Postat: 2005-11-10 19:26:00
|
|
Sunny |
Citerar:" Det var så länge sedan prästerna i svenska kyrkan höll svavelosande predikningar att många tycks ha glömt vilken slags Gud o vilken slags skrift de kristna håller sig med." Kanske de unga som intresserar sig för trosfrågor borde läsa på lite mera?Expressen efterlyser till slut en ny Hedenius o vem gör inte det man var hittar man honom i dag???
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-11-10 19:52:00
|
|
Janne B |
Ja Sunny/ Det finns två verkligt hotande faror i vårt samhälle som måste avslöjas ordentligt och motarbetas. Droger och kristendomen.I nödfall får vi kalla in de döda som Hedenius för att klara upp saken. ;-. Sedan är det dax att ta i tu med muslimerna också, som Pekul flytt från? Eller vad flydde hon ifrån?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-11-11 19:37:00
|
|
Sunny |
Jag tycker att det är livsviktigt att ta tag i de här frågorna. Här kommer tomtar som Green o påstår att det inte är han utan den heliga ande som talar genom honom? Hur hanterar vår domstol att den heliga ande står åtalad? Kan alla som vill begå brott i framtiden o skylla på heliga andar?Prästupprotet innebär att de unga får veta att religionen klassar ut vissa grupper: vet de vad som de kristna säger sig stå för?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-11-11 19:46:00
|
|
Sunny |
Prästuppror o inte första gången: det höll på i 20 år när vi fick kvinnliga präster måste givetvis vara den part som har bevisbördan att detta är Guds ord. O förklara varför de här gubbarna struntar i många ännu tydligare bud: "Förbudet att ta ränta, att predika för lön,förbudet mot oren mat,förbudet mot arbete på sabbaten." Varför följer vi inte påbudet att stena otrogna kvinnor? Det är att det är bara de bud gubbarna själva vill leva under som de får sådan samvetsnöd av att bryta?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-11-11 19:52:00
|
|
Sunny |
Alla som kallar sig kristna borde passa på att ta avstånd i från de här mörka krafterna men det är pinsamt tyst. När det gäller de unga är jag ganska säker på att de helt enkelt inte VET OM vad det står för orimligheter i GT: regler som skrevs för ett arabfolk för 5-6 tusen år sedan.Vi måste få de unga att läsa biblen o då kankse vi får en ny religion så småningom?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-11-11 20:33:00
|
|
Janne B |
Någon ny religion i sikte ser jag inte. Däremot är väl kyrkomötets beslut ett bevis på att religiösa uppfattningar förändras.I en gammal statskyrka blir kursändringar så dramatiska. Förändringar efterhand i ett mindre samfund noteras inte alls i pressen./För 75 år sedan prediiades det säkert mer utifrån Moseböckerna och annat i GT.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-11-11 20:34:00
|
|
Janne B |
I dag handlar predikningar om vad Jesus sade och gjorde. Det är ju en kollosal förändring. Den ser o hör ju jag som lyssnat på predikningar i 50 år. / Jag är inte så säker på att lyssnar på så mycket moderna predikningar. Du är nog bättre uppdaterad på annat.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-11-11 20:44:00
|
|
Janne B |
5 Sunny/ Ta avstånd. På söndag kl 11 funderar jag på att ställa mig vid Kyrkporten och riva ur alla sidor jag inte gillar i Bibeln.Det blir ett himla slit. / Samtigt kan väl du Sunny ta fram andra böcker och riva sönder framför Katarinas kyrka.. Jag anar att det finns mkt strunt att riva ur. .Jag känner inte henne närmare men du hittar nog dit.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-11-12 00:06:00
|
|
Sunny |
Läste just om den där prästen som försökte med en motlista: Han blev överöst med mordhot!
Man blir ju misstänksam mot en religion som utlöser ett sådant hat!! Det gör ju många andra religioner oxå: se bara på muslimska självmordsbombare. Ibland undrar jag ifall det bara är vi ateister som kan älska??? Men då möter jag någon religiös person som visar på motsatsen: den finaste människa jag känner är bevisligen djupt kristen om ej homofob.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-11-12 00:13:00
|
|
Sunny |
Jag HAR ju tagit avstånd i o med att min första handling som myndig var att gå ut ur kyrkan. Bokbål är nog inte rätta vägen att gå?
Jag tänker på tredje riket som du förstår. O kanske lite på Ray Bradburys Fahrenheit 451. Där var böcker så farliga att de var totalförbjudna.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-11-12 00:17:00
|
|
Sunny |
Heinrich Heine sade oxå någonting klokt:" Där de bräner böcker bränner de snart människor! "Själv innehar jag bland annat Hitlers pekoral Mein Kampf fast på svenska men det gör mig knappast till nazist? Jag har ju även Koranen i bokhyllan o har inga planer på att konvertera.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-11-12 18:20:00
|
|
Sunny |
Jag menar att medlemmarna i kyrkan borde bry sig o ta debatt. Du gör ju betydligt mera än någon av dem när du skriver här fast du tillhör missionskyrkan?
Det är nog därför jag tycker om dig fast vi är olika: du kan liksom jag, brinna o du har civilkurage!
|
| |