Tyskland - über alles

Inlägg #1: Postat: 2005-11-06 22:29:00
GunnarL
f/ När vi skulle söka övernattning var det näst intill omöjligt att hitta ett ställe där fru och barn vågade sova, för vart enda hus såg ut som ett spökslott eller fängelse. Till slut hittade vi ett nybyggt barackområde strax norr om Berlin, mycket vackert beläget vid en flod där det drog fram en massa pråmar. När jag skulle raka mig satte jag in kontakten i väggens stickkontakt men inget hände. Det fanns inga elledningar bakom.
Inlägg #2: Postat: 2005-11-06 22:33:00
GunnarL
f/ Över huvud taget var landet i ett tillstånd som gjorde en deprimerad.
Andra gången jag for igenom var 1995. Då var landet en byggarbetsplats med vägbyggen mil efter mil. Nya bensinmackar och nya butiker hade växt upp där det fanns ett hyfsat sortiment på allehanda varor. I förra inlägget skulle jag egentligen berättat om den nyöppnade lanthandel vi stannade vid, där sortimentet alltså 1992 bestod av åtta ägg, fyra öl och ett bröd plus en sur kärring som ville sälja det till oss.
Inlägg #3: Postat: 2005-11-06 22:37:00
GunnarL
f/ Jag kunde skriva mycket om de här resorna men jag nöjer mig med att konstatera att tredje gången var 2002. Då körde vi på nybyggda motorvägar, de bilar vi mötte var inga Trabanter som spydde ut avgaser utan moderna nyinköpta bilar. Butiker och bensinmackar var precis som här välförsedda med varor. Människorna var inte sura, utan artiga och trevliga. Förändringen till det bättre var enorm.
Inlägg #4: Postat: 2005-11-06 22:40:00
GunnarL
f/ Resmålet var vid alla tre tillfällena staden Turnov i Tjeckien. Även där har vi kunnat se förändringarna till det bättre. Jag kan inte dra igenom det nu för det tar för stor plats. Men jag kan nämna att min gode vän som vi besökte är lärare och tillbringade åren 1979-1986 i skogsarbetarläger därför att han undervisat sina elever på gymnasiet i ämnet demokrati.
Inlägg #5: Postat: 2005-11-06 22:46:00
GunnarL
f/ Jag tror att missnöjet i östra Tyskland i dag beror på det förbannade gissel som heter arbetslöshet, och som håller på att drabba hela västvärlden - även oss i Sverige. I Paris pågår just nu de värsta kravallerna sedan 1968 och orsaken heter arbetslöshet och utandförskap. Vad gör vi åt detta? Ja, i dag finns inga politiker som har svaret. Det finns ett talesätt som heter "historien upprepar sig" och det brukar ju stämma.
Inlägg #6: Postat: 2005-11-06 22:47:00
Janne B
En gång i tiden avsatte sovjetarmen premiärministern i Prag som hette Alexander Dubseck, ungefär. Han fick också vara skogsarbetare i tio år.Det fanns svenska kommunister som ansåg att detta var mycket humant gjort. Jämnfört med de avrättningar som brukade förekomma..
Inlägg #7: Postat: 2005-11-07 03:19:00
CMO
Helvete GunnarL! Fy fan, perkele! Är det så här du krossar kapitalismen och dess avart nazismen? Genom att håna arbetarparadiset DDR!?
Laddar...