|
Inlägg #1: Postat: 2005-11-06 20:55:00
|
|
west-d |
Det är oxå omöjligt att skriva texter som "når" fram till alla.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-11-06 21:04:00
|
|
Janne B |
Gramatiska fel och stavfel tål de flesta. Men slanguttryck som växt fram i en viss grupp ska nog inte användas här. Inte heller yrkesjargong, hur det nu stavas. För några dagar sedan kände en person behov av att skälla på mig här men använde sig av en för mig obegriplig bokstavskombination.Så den kulan tog inte.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-11-07 09:43:00
|
|
west-d |
Janne. Förstår vad du menar. Men faktiskt & tyvärr andvänds slanguttryck mer & mer i tex riksdags debatter osv. Även pundar slang är inte ej häller så ovanligt, vilket jag blir lite förvånad över då man tex lyssnar på radio debatter som kan handla om vilket ämne om hällst.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-11-07 13:16:00
|
|
trollpacka |
DET är inte om orden är gramatiskt riktiga."tjusiga"..utan det vi uttrycker med våra ord..som en check där ingen täckning finns..så är det ofta med orden idag.enkla ord kan vara nog så effektivt..mindre tillkrånglat.att nå fram till alla går inte -men utan dialog-händer ingentig.Tankar,känslor ,språk utvecklas i samtal
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-11-07 13:26:00
|
|
Piripiri |
"Trött på alla som kommer med ord, ord men inget språk / for jag till den snötäckta ön./ Det vilda har inga ord. / De oskrivna sidorna breder ut sig åt alla håll! / Jag stöter på spåren av rådjursklövar i snön. / Språk men inga ord." // Tomas Tranströmer
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-11-07 13:30:00
|
|
Piripiri |
Kunde inte låta bli att citera TT, som jag kom att tänka på. "Tankar, känslor, språk utvecklas i samtal", visst är det så. Men språket kommer aldrig att bli statiskt, orden kommer aldrig, förhoppningsvis, att få uppifrån fastställda betydelser. Det rör sig och är därigenom en smula osäkert.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-11-07 18:50:00
|
|
west-d |
Våra ord böcker förändras, flera av våra "ord" försvinner och slangorden tar platser i stället & är-blir accepterade. Tiden är pase då det bara var en typ av människor som andvänder slang & tvärt om.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-11-09 17:58:00
|
|
trollpacka |
ÄR VI MEDVETNA OM ORDENS MAKT vi kan knäcka en människa med orden.Verbal-subtil mobbing förekommer i skolan mot elever av lärare och kompisar,arbetskamrater.vi kan vilseleda ,psyka,håna förlöjliga.ge tomma löften.ord har inte någon större ansvarsprioritet idag.läs titta på tv,film.
|
| |