|
Inlägg #1: Postat: 2005-10-09 00:40:00
|
|
AlfVerner |
Det spelar ingen som helst roll viket språk som används. Samtalets tid är på väg att avslutas.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-10-09 00:41:00
|
|
AlfVerner |
Vad gäller Connex reträtt, så räcker det absolut inte med det. De antidemokratiska delar som finns i styrelsen MÅSTE få plikta med en personlig uppoffring, på samma sätt som man förväntar sig att PJ ska ta ett avsked.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-10-09 01:19:00
|
|
Piripiri |
Alfs liknelse är ju egentligen ganska kul för den som gitter läsa det han skriver. Vad man hakar upp sig på är alltså ordet "rövhål". Funderar på vad han skulle skrivit i stället. "Analöppning"? Nä, skulle inte funka i rubriken. "Rektum" låter för kliniskt, bara sjukvårdsfolk vet väl vad det är för något. "Skitan" är ju lika vulgärt det. "Rumphål" njaaaää .Det är inte lätt alltid att skriva för finkänsliga.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-10-09 01:29:00
|
|
Piripiri |
Jag tycker egentligen att Connexledningen verkar lite obegåvad. Om man nu är så rädd för vad som skrivs i media, så varför gör man då en sån här urbota idiotisk grej? En ledning som beter sig på det sättet har ju genom själva detta beteende gett en förklaring till varför ett och annat kraftuttryck slungats ut från dem som måste förhandla med sånt folk.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-10-09 09:30:00
|
|
Janne B |
1 Utlovar du en enmans-revolution eller vad menar du Alf ? Samtalen brukar sluta vid arkubuseringsplutonerna.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-10-09 09:35:00
|
|
Janne B |
3 Piripiri/ Alf kan han använda vilka ord han vill för mig, men ord ska förklara något, inte bara väcka anstöt. Ord ska väcka våra sinnen,inte täppa till dem. Jag brukar sluta läsa när jag hittar ord som inget belyser, bara fördummar. Om en person saknar språkkänsla, vad saknar han då i övrigt? Logik, empati ??
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-10-09 09:52:00
|
|
AlfVerner |
5>Är du blind? Våldet i samhälletr eskalerar, alltifrån kriminalitet till uppslitna gatstenar på avenyn. JAG erbjuder ingen revolution, JAG berättar bara om konsekvenserna av ett odemokratiskt ledarskap.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-10-09 09:55:00
|
|
AlfVerner |
5> JAG är för fan miljonär och sitter INNANFÖR systemet, men jag har barn som ska tvingas leva sina liv under de smärtor som det odemokratiska samhället erbjuder. Jag reagerar JUST därför att jag är demokrat. Sen ska ord inte bara förklaras, dom ska förstås också och den delen råder jag inte över.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-10-09 10:07:00
|
|
Janne B |
8 Alf/ Genom att välja ord så blir du mer eller mindre begriplig. Ju konstigare begrepp du kör med ju färre förstår dig. Vulgära ord höjer inte debattnivån, de skapar obehagliga känslor. Våldsord är skrämmande för många / skriv aldrig något som du inte kan säga till en vän över ett kaffebord.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-10-09 11:07:00
|
|
AlfVerner |
9>Det är mycket allvarliga angrepp mot demokratin som visar sig mer och mer öppet. Jag förstår inte hur man ska kunna hantera detta med kanslisvenska eller ens om det är eftersträvansvärt. Mödosamma timmar är nerlagda på väl avvägda formuleringar och även korrekturläsningen har torkat upp vreden och erbjudit "klokskap" och "förnuft".
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-10-09 11:10:00
|
|
AlfVerner |
Min erfarenhet är dock att detta inte förändrar någonting, mer än begränsar tillgängligheten till ett medelklasstänkande, att jämföra med "är man förbannad så svär man". Jag skriver rakt och brutalt
och riktar mig till dom som kan ta det. Resten finns det ändå inget hopp om, t ex Lars Nilsson, som konsekvent slirar omkring och rundar all sakdebatt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-10-09 11:21:00
|
|
El Guatusi |
Den verbala brutaliteten och primitivismen brukar forega de brutala och primitiva handlingarna.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-10-09 12:23:00
|
|
AlfVerner |
12>Då undrar jag vad som sägs innanför murarna på Connex´ styrelserum innan man köper yttrandefriheten och den fackliga tystnaden för skattemedel? Det kanske du kan hjälpa till med?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-10-10 11:40:00
|
|
Piripiri |
Jag tycke inte att Alf saknar språkkänsla, jag tycker tvärtom att han är en fena på att skriva. Men du har hakat upp dig på några ord som du tycker väcker anstöt. Alf är förbannad och tar till kraftuttryck, Det kanske inte är så konstigt, kanske tillhör Alf samma fackförbund som den sparkade Per Johansson. Om man är förbannad och tar till kraftuttryck, betyder det automatiskkt att man saknar empati, är ologisk och är beredd att ställa upp folk inför en exekutionspatrull?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-10-10 11:51:00
|
|
Piripiri |
Svar på inlägg 6 skulle ovanstående vara. För övrigt finns det ju en viktig fråga att debattera. Om man är anställd i ett privat företag som på entreprenad sköter en viktigt samhällelig verksamhet, var ligger då ens lojalitet? Om ens lojalitet mot samhället kommer i konflikt med ens lojalitet mot företaget, vad ska man då välja? Många befinner sig i den situationen idag.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-10-10 13:23:00
|
|
Janne B |
14/ Mina ord om patrullen var ett klart avsteg från mitt vanliga sätt att skriva. Jag måste ha blivit påverkad av något. Jag ber om överseende med överdriften.
|
| |